4 enkle tips til hvordan du kan få i babyen din nok jern

Visste du at babyen din er født med et jernlager som varer frem til rundt seks måneder? Derfor er det viktig å passe på at babyen får i seg jernrike matvarer når du skal begynne med den første maten. Jern sørger nemlig for at alle cellene i kroppen får nok oksygen, og er viktig for babyens vekst, motoriske- og mentale utvikling og for immunsystemet.

Det er ikke for ingenting vi hører at småtrollene våre må spise mat som er rik på jern. Før vi skal fortelle deg hvordan du kan dekke dagsbehovet for jern, skal du får vite litt mer om de ulike jerntypene, for det finnes nemlig to.

Hemjern og ikke-hemjern

Disse ordene sier deg kanskje ikke så mye? Men det er navnene på de to jerntypene. Hemjernet finner du i animalske matvarer, altså jern fra dyreriket. Ikke-hemjern finner du i planteriket, altså fra de matvarene vi dyrker i jorda.

Det er lettest for kroppen å ta opp hemjerm.

Matvarer som inneholder hemjern

  • Rødt kjøtt
  • Lever
  • Eggeplomme

Matvarer med ikke-hemjern

  • Brokkoli
  • Korn
  • Belgvekster
  • Grønne bladgrønnsaker

Hvordan kan jeg vite at babyen min får dekket jernbehovet, selv med jernrike matvarer?

Det er ingen som kan vite eksakt hvor mye jern som tas opp i kroppen. Derfor er anbefalingene for inntaket av jern 8 mg daglig for barn mellom 6 mnd og seks år. Men babyen din trenger egentlig bare mellom 0,5-1,5 mg jern daglig.

Tips 1 – Kombiner kjøtt og grønnsaker

Hemjern (altså jern fra dyreriket) inneholder en såkalt kjøttfaktor, og hjelper opptaket av ikke-hemjern (mat fra planteriket). Et smart tips er å for eksempel gi kjøtt sammen med brokkolipuré.

Tips 2 – Gi leverpostei på brødskiva

Lever er rett og slett jernkongen, og leverpostei inneholder ca 30% jern. Dette er lettopptakelig og leverposteien vil også øke opptaker av jern fra kornet. Oppskrift på leverpostei finner du her.

Tips 3 – Gi eggeplomme

Bløtkok en eggeplomme og gi deilig myk eggeplomme på skje. Eggeplommen er rik på jern, og bør derfor prioriteres fremfor eggehvitten som hovedsakelig er rikere på protein, men dette trenger ikke de aller minste så mye av.

Tips 4 – Lag grøt selv: bløtlegg og tilsett en C-vitamin kilde

Bløtlegg korn til grøten, det gjør nemlig at jernet blir enklere for kroppen å ta opp. Legg gryn eller mel i vann i minimum 1 time. Hvis du lager grøt av hirse eller havre er det lurt å tilsette en skje rugmel eller speltmel i tillegg fordi dette bidrar med fytase som øker sjansen for at man tar opp enda mer jern fra grøten. Deretter kan du tilsette en vitamin C kilde, som også øker jernopptaket fra grøten. Noen av de beste C-vitaminkildene er; solbær, kiwi og jordbær. DU kan finhakke det eller mose det og røre inn.

Opptaket varierer naturlig – men du må variere og sørge for tilgang på de gode kildene

Trenger babykroppen mer jern vil en høyere andel tas opp enn om jernlagerne er godt fylt. Velger du de mest jernrike matvarene og tilbyr de jevnlig til barnet ditt kan jeg forsikre deg om at du ikke behøver å bekymre deg.

Hvor mye må babyen min spise for at jeg skal være helt sikker?

En porsjon kjøpegrøt inneholder mellom 1-3,5 mg jern, ofte en kombinasjon av naturlig og tilsatt. Til sammenligning inneholder en porsjon kyllinglever rundt 3 mg eller en eggeplomme 1 mg. Selv om jernberiket kjøpegrøt inneholder noe mer jern tas det alltid best opp i sin naturlige form og som jeg nevnte over er hemjern, som vi finner i kjøtt, den som tas best opp.

Som du sikkert skjønner er det flere ting som påvirker jernopptaket og det beste er å være bevisst og bruke en kombinasjon for å dekke jernbehovet til babyen din.

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg Bare Bra Barnemat daglig på Instagram her.

Klem fra Stine

Om forfatteren Bare Bra Barnemat

Ernæringsekspertene i Bare Bra Barnemat hjelper deg med å bli trygg på å lage barnematen selv. Her finner du artikler, oppskrifter og faglige oppdateringer. Vil du ha mer? Du finner oss i Barnematfabrikken, Norges største online barnematportal for deg som vil lage barnematen selv.

Legg igjen en kommentar:

5 kommentarer
Har du baby med forstoppelse? Få 3 tips for å unngå mageknip! sier 27. januar 2017

[…] Det kan du lese mer om her […]

Svare
Bebisars järnbehov - Hur mycket järn behöver en bebis? sier 7. februar 2017

[…] inte. Jag tycker personligen att Stine och Vernonika på Norska sajten Bare Bra Barnemat har en bra artikel där de pratar om bebisars järnbehov » Precis som de skriver i artikeln så vet man ju aldrig exakt hur mycket järn kroppen tar upp och […]

Svare
Hirsepinner med havre og banan som kan spises fra 6 måneder sier 28. mars 2017

[…] Sjekk ut flere jerntips i innlegget 4 tips til hvordan du får i babyen din nok jern. […]

Svare
miriam sier 18. januar 2018

Heisann,
Med familie i England fikk jeg henvisning til denne artikkelen ang lever/leverpostei: Har du noen tanker om dette?

«Too much preformed vitamin A, however, CAN be harmful.

You probably remember being advised NOT to eat liver when you were pregnant. That was because too much preformed vitamin A can cause congenital birth defects.

Toxicity from excess preformed vitamin A (known as hypervitaminosis A) can lead to an increased risk of bone fracture. This is because the vitamin A blocks the activity of vitamin D, leading to reduced bone mineral density. Vitamin A toxicity can also cause liver damage.»

fra: https://homemade-baby-food-recipes.com/can-babies-eat-liver

Mvh Miriam

Svare
    Stine Pedersen Svarthe sier 28. januar 2018

    Hei Miriam 🙂
    For mye Vitamin A eller av de andre fettløselige vitaminene kan være farlig ved høye inntak, men når det gjelder lever i barnemat anbefaler vi først og fremst kyllinglever som inneholder rundt halvparten av vitamin A innholdet som finnes i svinelever. Leverpostei har ca 1/3 lever og leverpostei er fint å tilby som en av flere kilder til jern 🙂 Bør så klart ikke overdrives, som det meste annet også 🙂

    Svare
Legg til ditt svar

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.