Elefanten i rommet som ingen snakker om i koronatiden

Elefanten i rommet som ingen snakker om i koronatiden

Elefanten i rommet som ingen snakker om i koronatiden er kostholdets betydning.
Kostholdet ditt påvirker risikoen for å få kroniske sykdommer. Kroniske sykdommer er ifølge Folkehelseinstituttet en risikofaktor for alvorlig koronavirussykdom.

I går ble Dr. Aseem Malhotra intervjuet på CNN news om akkurat dette – dette er en kort oppsummering av hva som ble sagt.

Hva kan påvirke om du blir hardt rammet av koronavirus eller om du bare får milde symptomer?🤔

Dette vet vi🕵️‍♂️

Den gjennomsnittlige personen som døde i Italia hadde i gjennomsnitt 3,7 kroniske sykdommer. ⁣
Mer enn 60% av de som fikk alvorlige symptomer eller døde i Italia hadde høyt blodtrykk eller type 2 diabetes – sykdommer knyttet til dårlig metabolsk helse.⁣

Folkehelseinstitutter skriver at de som har økt risiko for alvorlig koronavirussykdom er

  • Eldre personer (over 65 år)
  • Voksne personer med underliggende kronisk sykdom som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk.
  • Personer som røyker har mulig også en høyere risiko for alvorlig koronavirus-sykdom (covid-19).

Kroniske sykdommer kan forebygges med bra mat

Det sier kanskje seg selv, men kroniske sykdommer, eller såkalte livsstilssykdommer, skyldes hovedsakelig måten vi lever på. Kosthold, fysisk aktivitet, røyking og alkoholbruk er de viktigste faktorene som påvirker risikoen for å få livsstilsykdom ifølge Store medisinske leksikon. Det er her kompetansen til oss i Bare Bra Barnemat ligger – jeg og Stine har ernæringskompetanse til å vite hvordan du kan forebygge livsstilssykdommer med bra mat. 

Hvordan forebygge livsstilssykdommer?

De som spiser mye ultra-prosessert mat har større risiko for overvekt og metabolske sykdommer som følger med overvekt. Dette sees både hos barn, unge og voksne og i alle deler av verden🌎⁣ (1,2,3)
Ifølge en studie gjennomført i 2015 i Norge er nesten 60% av maten vi spiser ultra-prosessert 🇳🇴 ⁣Denne studien tok ikke med det vi kjøper i kiosker og på bensinstasjoner så vi kan trolig regne med at tallet er enda høyere.

Hva kan vi gjøre?
Du bør unngå ultra-prosessert mat og fokusere på å spise mest mulig råvarer og å lage mat fra bunnen av 🥑  🌽 🥕

Bytt ut ferdig frokostblanding med hele korn og frø⁣
Bytt ut pommes frites med potet🥔
Bytt ut kjøpebrød med hjemmelaget brød🍞Oppskrift på enkelt langtidshevet speltbrød finner du her.
Bytt ut margarin med smør
Bytt ut lettprodukter med fullfete varianter.⁣

Til de minste:⁣
Bytt ut klemmeposer med hjemmelaget smoothie⁣. Her kan du finne flere oppskrifter på hjemmelaget smoothie.
Bytt ut kjøpegrøt med hjemmelaget grøt⁣. Her er en oppskrift på jernrik hirsegrøt som kan gis fra 6 måneder.

Gode nyheter 

Ernæringsrelaterte livsstilssykdommer som fedme, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og kreft står for den største andelen av sykdomsbyrden i Europa ifølge WHO.  I tillegg er mange av disse sykdommene en risikofaktor for å bli hardt rammet av koronavirus ifølge Folkehelseinstituttet. 

Det vil si at at vi kan redusere belastningen på helsevesenet ved å senke risikoen for livsstilssykdommer gjennom å opplyse og inspirere folk til å ta bedre valg i matveien.

Et bra kosthold = Mindre risiko for å få livsstilssykdommer = mindre risiko for å bli hardt rammet av koronavirus = mindre belastning på helsevesenet = de som trenger hjelp får hjelp!

Det er selvsagt et drømmescenario at folk klarer å endre livsstilen og kostholdet sitt såpass mye at det reduserer belastningen på helsevesenet, men det er teoretisk mulig. For at det skal skje er vi nødt til å ta kostholdets betydning for god helse på alvor, men det ser dessverre ikke ut til at vi har kommet dit enda ifølge mediebildet i dag.

Dårlige nyheter

Kostholdets betydning for hvordan koronaviruset takles er elefanten i rommet som ingen snakker om🐘
Denne informasjonen når bare ut til de som er interessert i kosthold og som vet hvor mye kostholdet betyr for helsa – de som trenger det mest er de som IKKE er interessert i kosthold og som ikke ser sammenhengen mellom kosthold og helse.

NB: Håndvask og å overholde karantenen er fortsatt like viktig som før. Kostholdet kan ikke forhindre deg fra å få viruset, men er èn av faktorene som kan påvirke hvordan kroppen takler viruset gjennom at kostholdet kan redusere risikoen for kroniske sykdommer.

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg oss daglig på instagram her.

PS. Gratis foredrag på nett fredag 27. mars kl 11, meld deg på her for å bli trygg på å lage barnematen selv.

(2) Mendonça et al. (2016). Ultraprocessed food consumption and risk of overweight and obesity: the University of Navarra Follow-Up (SUN) cohort study, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 104, Issue 5, November 2016, Pages 1433–1440, https://doi.org/10.3945/ajcn.116.135004

(3) Poti JM et al. (2017). Ultra-processed Food Intake and Obesity: What Really Matters for Health-Processing or Nutrient Content? Curr Obes Rep. 2017 Dec;6(4):420-431. 

Om forfatteren Maja Skogstad

Maja har en master i samfunnsernæring og har erfaring fra å jobbe med kommunikasjon, regelverk og utvikling av oppskrifter innen barnematbransjen. Maja forenkler komplisert ernæringskunnskap sånn at du kan ta gode matvalg for deg og din familie.

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

 Bli trygg på å lage barnematen selv - Bli med på gratis foredrag på nett torsdag 2. april kl. 11.00