Fridas bokhvete-grøt - Bare Bra Barnemat

Fridas bokhvete-grøt

Denne grøten er oppkalt etter Frida da den har vært hennes faste følgesvenn ved frokostbordet i 3 år. Hun blir aldri lei!

Grøten er fri for gluten og melk, men samtidig rik på næringsstoffer som jern, magnesium og kalium. Den funker til og med som kald grøt i matboksen i barnehagen.

Ja, vi digger denne grøten så mye at vi bestiller hel bokhvete i sekk på 25 kilo fra www.økoland.no (ikke spons).
For andre ikke-nyfrelste bokhvete-fans kan det være greit å kjøpe mindre pakker hel bokhvete og hel hirse på helsekost.
⁣Har du ikke hel bokhvete, men kun hirseflak? Da kan du lage denne jernrike hirsegrøten (fra 6 måneder).

Slik gjør du:⁣

1. Mål opp 0,5 dl hel hirse og 0,5 dl hel bokhvete og bløtlegg over natten⁣
2. På morgenen: hell ut det gamle vannet og kok opp grøten med 3 dl nytt vann og en ørliten klype salt⁣
3. Skru ned og la det småputre i 15 minutter⁣
4. Tilsett hakkede jordbær eller bær som er rik på vitamin C (øker jernopptaket) og smør etter ønske ⁣
5. Bruk ceylon kanel og litt kardemomme – det utfordrer smaksløkene pluss at det er mat for de gode bakteriene i tarmen⁣

Forslag til topping:

kanel og kardemomme (god mat for bakteriene i tarmen)

hampfrø (kilde til omega-3)

smør (fett øker opptak av jern)

blåbær (vitamin c)

eplemos (vitamin c)

nøttesmør (fett øker opptak av jern)

Ikke sammenligne jerninnholdet bakpå pakken med kjøpegrøt med jerninnholdet i hjemmelaget grøt

Det mange gjør er å sammenligne jerninnholdet som står oppgitt på pakken med kjøpegrøt med jerninnholdet i hjemmelaget grøt. De fleste kjøpegrøter er tilsatt mye mer jern enn det som finnes i naturlig jernrike kornsorter. Derfor mange får anbefalt å bruke kjøpegrøt fremfor å lage hjemmelaget.

Tarmen tar lettere opp jern fra hjemmelaget grøt

Det mange ikke vet er at det er stor forskjell på hvor mye jern en matvare inneholder og hvor mye kroppen klarer å ta opp i tarmen. Det er mye lettere for tarmen å ta opp det jernet som finnes naturlig i hjemmelaget grøt. ⁣Vi sier at jernet fra hjemmelaget grøt er mer biotilgjengelig enn tilsatt jern i kjøpegrøt.

Kroppen tar opp kun 1-4% av jernet i kjøpegrøten, mens fra hjemmelaget grøt er jernopptaket 2-20% (1,2)

Du kan øke jernopptaket fra hjemmelaget grøt om du tilsetter vitamin C og fett. Om du gir en skinkebit ved siden øker du jernopptaket enda mer. Dette er kalt for «kjøttfaktoren».⁣ Det som betyr mest for hvor mye jern barnet ditt tar opp fra hjemmelaget grøt er imidlertid behovet. Har kroppen behov for mer jern vil kroppen ta opp mer jern.

Er ikke kroppen smart?

Kilder:

(1) Monsen ER. Iron nutrition and absorption: dietary factors which impact iron bioavailability. J Am Diet Assoc. 1988 Jul;88(7):786-90. PMID: 3290310.

(2) Davidsson L, Kastenmayer P, Szajewska H, Hurrell RF, Barclay D. Iron bioavailability in infants from an infant cereal fortified with ferric pyrophosphate or ferrous fumarate. The American Journal of Clinical Nutrition. 2000 Jun;71(6):1597-1602. DOI: 10.1093/ajcn/71.6.1597.

Her finner du oppskrift på Bokhvetgrøt

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg Bare Bra Barnemat daglig på instagram her.

Klem fra Stine

Om forfatteren Maja Skogstad

Maja har en master i samfunnsernæring og har erfaring fra å jobbe med kommunikasjon, regelverk og utvikling av oppskrifter innen barnematbransjen. Maja forenkler komplisert ernæringskunnskap sånn at du kan ta gode matvalg for deg og din familie.

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli trygg på å barnematen selv. Få Babymatguiden gratis i innboksen din!