Komplett overlevelsesguide til nybakte allergiforeldre
Komplett overlevelsesguide til nybakte allergiforeldre

Komplett overlevelsesguide til nybakte allergiforeldre

 

Maja @ernaeringsmamma  er mamma til ei lita jente med matallergier.

Det er som med barn som med matallergier – det er vanskelig å forestille seg hvordan det er før man har fått det selv. Krabbing på gulvet blir plutselig en risikosport på grunn av matsmuler. En tur på lekeplassen betyr plukking av ispinner etter andre barn. Restaurantbesøk og middagsbesøk hos venner kan ikke lenger gjøres på impuls. Barnehagen må tilrettelegges og personalet må læres opp.

Disse utfordringene blekner sammenlignet med det å ikke bli trodd.

Noen er så ”uheldige” å bare ha dårlig søvn og magevondt som reaksjon på matallergi. Dette er ofte bare synlig for deg som forelder, og i verste fall er det bare mammaens fintfølende instrumenter som merker at noe er galt. Det kan være vanskelig å stole på egen magefølelse når det hersker en oppfatning av at det er normalt med en søvnløs, misfornøyd og skrikende baby. Det hjelper heller ikke at media skriver om ”glutenhysteri” og at det er ”trendy” å utelukke matvarer.

På toppen av det hele ansees kolikk, eksem, diarè og forstoppelse som uhelbredelig og umulig å gjøre noe med. Samtidig er dette de vanligste symptomene på matallergi (1). Det skrives ut kortisonkremer og avføringsmidler over en lav sko for å slippe å finne rotårsaken. Hva er farligst – langvarig bruk av medikamenter og konstant betennelse i kroppen eller å prøve 6-8 uker på melkefri diett?

1. Møt forberedt til time med lege

For å få riktig behandling og utredning kan det være avgjørende med egen kunnskap om matallergi. Bruk informasjon fra pålitelige kilder som Norges astma- og allergiforbund (3) og les de nasjonale retninglinjene fra England (1)  som har skrevet mer utdypende om matallergi.

Utelukk andre tilstander som er relativt enkle å sjekke. Oppsøk manuell terapeut (gratis for barn) for å sjekke eventuelle låsninger i kroppen. Få hjelp av helsesøster til å kartlegge søvnmønster for å sjekke om misnøyen stammer fra overtrøtthet.

Skriv matdagbok med oversikt over inntak av mat og eventuelle symptomer. Ta bilder av eksem og utslett. Prøv den samme matvaren flere ganger dersom reaksjonen er utydelig. Vær obs på at endring i atferd også kan forklares med tenner som bryter ut, utviklingstrinn eller overtrøtthet. Dette kan kreve detektivevner på linje med en drapsetterforsker i CSI, men over tid vil det bli lettere å se om det er et mønster eller ikke.

2. Snakk med allergiforeldre

Det hjelper å snakke med andre i samme situasjon – meld deg inn i facebook-grupper som ”barn med melkeallergi”, ”amming med allergier” eller ”barn med matvareallergi”. Få middagsinspirasjon, les om typiske fallgruver eller finn lister over ulike navn for allergenet. Visste du at det finnes nesten 30 forskjellige ord for melk i innholdsfortegnelsen? Eller at det finnes melk i P-piller, Zendium tannkrem eller allergimedisin?

3. Ikke forvent at alle har like god kunnskap som deg

Syv prosent av voksne amerikanere tror at sjokolademelk kommer fra brune kuer – da er det ikke rart at mange har vanskeligheter med å skille laktoseintoleranse og melkeallergi fra hverandre.

Du kan ikke forvente å få et korrekt svar når du spør ”inneholder den melk”? Melk tilsettes i kjøttboller, sauser og krydder uten at Ola Nordmann tenker noe særlig over det. Noen tror det går greit med ”bare litt smør til steking” eller at smøret på brødskiven kan skrapes av til en melkeallergiker. Kunnskapen varierer kraftig. Les alltid pakningsvedlegg selv eller forsikre deg så godt du kan om at maten er allergifri ved å spørre om de vanligste fallgruvene.

4. Ta tiden til hjelp

Det er en fattig trøst når du står midt oppi det, men det er likevel sant. Maten blir lettere å lage når rutinene sitter og de fleste vokser av seg melkeallergi innen de er 2 år (2). De fleste som er allergiske mot egg vokser det av seg innen 4-5 år (3).

I mellomtiden kan du trøste deg med at du blir ”tvunget” til å lage mer mat fra bunnen av. Nettopp dette kan gi en enorm helsegevinst da for familien da ultra-bearbeidede matvarer kan disponere for både vektøkning og inflammasjon (4).

Maja er mamma til ei jente med flere matallergier og er masterstudent i samfunnsernæring. Hun er opptatt av bedre mat til barn og skriver om ting hun skulle ønske at alle visste på instagram.

Følg Maja på Instagram her!

Komplett overlevelsesguide til nybakte allergiforeldre

 

(1) https://www.nice.org.uk/guidance/cg116/resources/cg116-food-allergy-in-children-and-young-people-full-guideline3

(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12487202

(3) http://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/eggallergi/

(4) http://www.ntfe.no/i/2017/4/tfe-2017-04b-1946

About the Author Bare Bra Barnemat

Leave a Comment:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli trygg på å barnematen selv. Få Babymatguiden gratis her.