Føler du deg sikker på om babyen din får i seg nok jern?

Usikker på om babyen din får i seg nok jern?

Føler du deg usikker på om babyen din får i seg nok jern når du gir hjemmelaget barnemat?

Barn under 2 år er spesielt utsatt for jernmangel, derfor er det viktig at du passer på at babyen din får i seg nok jern gjennom maten du gir. Jernmangel er ikke uvanlig, men enkelt å unngå for deg som er litt bevisst på hva du gir babyen din.

Her får du svar på

  • Hva er jern er.
  • Hvorfor jern er viktig for babyen din.
  • Hvor mye jern babyen din trenger de første leveårene.
  • Hva som kan hemme og fremme jernopptaket i tarmen.

TOPP 30 jernrike matvarer til babyen din


Her får du Jernguiden helt gratis.

Hva er jern?

Hvorfor bør jeg vite hva jern er tenker du kanskje. Det viktigste er jo å vite hvor jeg finner de beste kildene til jern så jeg kan gi akkurat de matvarene til babyen min!

Ettersom det er større sannsynlighet for at du tar de riktige valgene med litt kunnskap om hvorfor du bør gjøre det du gjør, vil vi gi deg en liten innføring i det aller viktigste du bør vite. Da har du et mye bedre grunnlag for å vite hvilken mat du bør gi og hvor ofte du bør gi de ulike matvarene. Du synes kanskje det er litt mye jernmas fra både oss og helsestasjon? Det er det en veldig god grunn for. Babyen din er avhengig av jern for normal hjerneutvikling, og jernmangel kan i verste fall være ganske alvorlig.

Kort om jern..

Jern er et mineral som er helt nødvendig for å frakte oksygenet vi puster inn rundt i kroppen. Jern er med på å sørge for at alle cellene får oksygen. Jern er også nødvendig for å produsere røde blodceller, for babyens vekst, læreevne og for immunsystemet. Det kan forresten både bli for lite og for mye jern, men det er helt klart for lite som er vanligst i Norge og på verdensbasis.

Visste du forresten at:

Barn under 2 år er spesielt utsatt for jernmangel og en undersøkelse utført ved Universitetet i Oslo i 2009 viser at 12 prosent av ettåringene og 17 prosent av toåringene hadde lav jernstatus.

Det er ikke bare de aller minste som får i seg for lite jern. Den siste kostholdsundersøkelsen fra 2016 viser også at 4-åringer får i seg for lite vitamin D og jern.

Babyen din er heldigvis født med et jernlager, men her trengs det påfyll rundt 6 måneder. Morsmelk inneholder også jern, men det er rett og slett ikke nok til å dekke behovet for jern etter 6 måneder. Så mye som 90% av jernbehovet til babyen må dekkes gjennom annen mat enn morsmelk etter fylte 6 måneder.

Er du bekymret for om babyen din har lite jern?

Heldigvis får ikke barnet ditt jernmangel over natta. Hvis barnet ditt har et lavt inntak av jern fra kosten vil jernlageret brukes først, og det er dette som skjer de første 6 månedene hos en fullbåren baby. Når jernlageret er tomt er det jern som finnes i blodet som brukes, og det er nå det er viktig å bruke jernrike matvarer for å unngå jernmangel.

Siden altfor mange barn får i seg for lite jern gjennom kostholdet er dette absolutt noe vi foreldre bør være oppmerksomme på. Når du inkluderer de riktige matvarene kan du senke skuldrene og vite at babyen din får i seg tilstrekkelige mengder av både jern og andre næringsstoffer.

To typer jern, hvilken er viktigst?

Det finnes to typer jern. Den ene finner vi kun i dyreriket, mens den andre finner vi i planteriket. Jern fra dyreriket -hemjern- finnes bare i mat fra dyreriket og tas bedre opp i kroppen enn ikke-hemjern som er fra planteriket. For å gjøre det enkelt kommer jeg til å snakke de to jerntypene som jern fra dyreriket og jern fra planteriket.

Jern fra dyreriket (hemjern)

Jern fra dyreriket finnes i kjøtt, innmat, fisk og skalldyr. Kjøtt er en spesielt viktig kilde til jern nettopp fordi denne typen jern tas opp så effektivt. Ettersom små barn trenger gode jernkilder er det lurt å inkludere animalske matvarer i kostholdet.

Om kjøtt som jernkilde til de minste skriver Helsedirektoratet,

“Inntak av kjøtt er vist å ha en positiv effekt på jernstatus hos spedbarn”

Jern fra planteriket (ikke-hemjern)

Jern fra planteriket finnes i korn og andre plantebaserte matvarer. Opptaket av denne jerntypen påvirkes av andre kostholdsfaktorer som enten hemmer eller fremmer opptaket av jern i tarmen.

Hvor mye jern trenger babyen din?

Når babyen din begynner å spise noe annet enn morsmelk (eller morsmelkerstatning) bør du tenke litt på hvilke jernkilder du skal gi. Som jeg nevnte over har vi to jerntyper og det er store forskjeller på hvor mye kroppen klarer å ta opp. Det er derfor forskjell på hva babyen din bør få i seg gjennom maten og hva som egentlig tas opp i kroppen.

Anbefalingene for jern er 8 mg per dag for barn fra 6 måneder til 6 år.

Selv om anbefalingene er 8 mg jern per dag betyr ikke det at babykroppen trenger 8 mg jern daglig. Babyen din må absorbere et sted mellom 0,5 og 1,5 mg jern per dag. Hvor mye jern som tas opp i kroppen avhenger av hvilken type jern du gir men også hva du gir sammen med de jernrike matvarene.

Synes du det begynner å bli litt komplisert? Jeg lover deg at det er veldig enkelt så fort du lærer deg hvilke matvarer det er smart å bruke. For at du skal slippe å bekymre deg for om babyen din får i seg nok jern har vi også laget en oversikt over topp 30 jernrike matvarer til babyen din!!

TOPP 30 jernrike matvarer til babyen din


Her får du Jernguiden helt gratis.

4 ting som påvirker jernopptaket i tarmen

Det finnes matvarer (eller stoffer i maten) som kan øke opptaket av jern i tarmen. Det finnes også stoffer som hemmer opptaket.

Her er 4 ting som påvirker hvor mye jern som tas opp fra kosten.

  • Babyens jernstatus (dvs hvor mye jern det er i kroppen fra før av)
  • Hvilke typer jern kostholdet består av
  • Hva som hemmer opptaket av jern
  • Hva som fremmer opptaket av jern

Jernstatus

Har barnet ditt nok jern i kroppen? Hvis nivået er lavt men du inkluderer jernrike matvarer i kostholdet vil kroppen ta til seg mer av jernet enn om barnet ditt har tilfredsstillende nivåer. Jernstatusen påvirker derfor opptaket av jern fra kostholdet.

Hvilken type jern du bruker

Ulike matvarer inneholder ulike typer jern. Som nevnt tidligere er den ene typen, som finnes i matvarer fra dyreriket, litt mer effektiv enn den andre som finnes i matvarer fra planteriket. 

Dette kan hemme jernopptaket

Noen matvarer inneholder hemmere som som gjør at kroppen ikke har like stor tilgjengelighet på jernet i maten og kroppen klarer derfor ikke å utnytte seg av jernet. Det vil derfor ha lite å si om jerninnholdet er høyt, dersom kroppen ikke har tilgang på jernet. Fytat som finnes i korn, belgfrukter, nøtter og frø hemmer jernopptaket. Kornsorter som hvete, havre, bygg og rug inneholder mye fytinsyre. Bløtlegging av frø,korn og nøtter, surdeigsbakst eller ved langtidsheving av brøddeig spaltes fytinsyren og jernet blir mer tilgjengelig.

Dette kan fremme jernopptaket

Vitamin C og kjøttfaktoren øker opptaket av jern fra maten. Vitamin C fremmer absorpsjonen av jern fra planteriket i tarmen med 2-4 ganger ved et inntak på 25-75 mg til måltidet. Derfor er det lurt å tilsette en vitamin C rik matvare sammen med f.eks grøt og brødmat.

1 stor jordbær 21 mg vitamin C

2 skiver rød paprika 25 mg

2 skiver kiwi 32 mg

En faktor som finnes i kjøtt øker også opptaket når kjøtt spises sammen med andre jernrike matvarer fra planteriket.

Kan det bli for mye jern?

Akutt jernforgiftning ved et inntak på 20-40 mg per kg kroppsvekt er alvorlig. For en baby på 10 kg tilsvarer det ca 2 kg kyllinglever som må spises på en gang. Som du sikkert skjønner så finnes jern i relativt små mengder i kostholdet og det er derfor uvanlig med for mye jern gjennom kostholdet så lenge barnet har en frisk tarm.

Får barnet ditt ved et uhell tak i jerntilskudd kan ganske små doser være giftig. Oppbevar derfor jerntilskudd på steder som barnet ditt ikke har tilgang til. Hvis du er bekymret for om barnet ditt får i seg for lite jern kan du kontakte legen din. Gi aldri barnet ditt jerntilskudd dersom det ikke har fått påvist jernmangel og det er i samråd med lege.

TOPP 30 jernrike matvarer til babyen din


Her får du Jernguiden helt gratis.

Kilder

  1. Nordic Council of Ministers Nordic Nutrition Recommendations 2012 Tilgjengelig fra www.norden.org/en/theme/nordic-nutrition-recommendation/nordic-nutrition-recommendations-2012
  2. Helsedirektoratet Anbefalinger for spedbarnsernæring, 2001. Tilgjengelig fra http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-for-spebarnsernering/Publikasjoner/Anbefalinger-for-spedbarndsernering.pdf
  3. Småbarnskost – 2år. Landsomfattende kostholdsundersøkelse blant 2 år gamle barn. http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/article3337.ece/BINARY/Helsedirektoratet%20-%20landsomfattende%20kostholdsunders%C3%B8kelse%20blant%202%20%C3%A5r%20gamle%20barn
  4. Rapport-Ungkost 3-Landsomfattende kostholdsundersøkelse blant 4-åringer i Norge, 2016. Tilgjengelig fra: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/rapport-ungkost-3-landsomfattende-kostholdsundersokelse-blant-4-aringer-i-norge-2016.pdf
  5. https://www.kostholdsplanleggeren.no

Vil du lage jernrik mat til babyen din bør du sjekke ut disse supergode leverkakene.

About the Author Stine Pedersen Svarthe

Stine har en bachelorgrad i ernæring og elsker å finne enkle løsninger på hvordan man kan lage skikkelig digg hjemmelaget og næringsrik mat.

follow me on:

Leave a Comment:

2 comments
6 matvarer du ikke bør gi til babyen din finner du her says 3. February 2018

[…] Usikker på om barnet ditt får i seg nok jern? Les mer om jern og hvordan du kan dekke jernbehovet … […]

Reply
Ikke gi lever til barn under 10 år says 30. September 2018

[…] for babyens vekst, læreevne og for immunsystemet. Hemjern fra dyreriket tas opp bedre i kroppen enn ikke-hemjern fra planteriket. Hemjern finnes i kjøtt, innmat, fisk og skalldyr. Ettersom små barn trenger gode jernkilder kan […]

Reply
Add Your Reply

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.