Brød med Bare Bra Barnemats spiret brødmiks - Bare Bra Barnemat

Brød med Bare Bra Barnemats spiret brødmiks

Barn spiser mye brød og det utgjør en stor andel av det totale kostholdet. En landsomfattende undersøkelse av kostholdet til spedbarn og små barn (spedkost 3) viser at:

De aller fleste norske ettåringer får brød (98%), og det gjennomsnittlige inntaket hos 2 åringer er ca tre skiver daglig.

Brød går ikke under det strenge regelverket som barnemat-produktene omfattes av og det er derfor opp til produsenten og ta ansvar for kvaliteten på egne produkter. Det er dyrere å lage ordentlig næringsrikt brød uten tilsetningsstoffer og sprøytemiddelrester, og derfor tar industrien snarveier som gjør at de tjener mer penger på bekostning av kvalitet og barnas helse.

Dette vil vi gjøre noe med, så derfor har vi laget vår egen spiret brødmiks: et økologisk sammalt speltmel, som inneholder 30% spiret spelt. 

Brødmiksen er sammalt, og gir derfor et 100% grovt brød.

Det er flere fordeler med å spire kornet. Når kornet spires øker biotilgjengeligheten av næringsstoffene, og mineraler som jern blir lettere for kroppen å ta opp. Et frø som er i ferd med å spire er spesielt næringsrikt fordi det er proppfullt av alt det som er nødvendig for å skape liv i en ny plante.

Spireprosessen gjør også at melet blir mer magevennlig og lettere å fordøye, noe som er spesielt viktig for de minste barna.

Klikk deg inn her for å lese mer om fordelene med spiret brødmiks.

Vi har også laget en spiret bakemiks, som inneholder 2/3 siktet speltmel og som gir et finere bakeresultat. Brød med spiret bakemiks finner du oppskrift på her.

Oppskrift

Gir 2 brød

Allergener: gluten

Kan gis fra 6 mnd

Ingredienser

1 kg Bare Bra Barnemat spiret brødmiks

1/2 pose (ca 7 g) tørrgjær

6 dl vann

2,5 ts salt (kan sløyfes)

Slik gjør du

Elt sammen til du får en jevn deig. Unngå å tilsette mer vann selv om du umiddelbart kan få følelsen av at deigen kan virke tørr.  Vårt spirede mel er relativt ferskt, og har høyere vanninnhold. Dette gjør at man trenger litt mindre væske enn når man baker med annet mel, men at man bare må bruke litt tid på å elte det godt sammen.

Fordel deigen i to former (smurt eller med bakepapir), og la de heve i ca 4 timer under tildekket på kjøkkenbenken. Når du hever brødene i formen vil du få en fin jevn overflate på brødene.

Stek midt i ovnen, på forvarmet ovn på 180 grader varmluft i ca 45 minutter. Deretter tar du ut brødene av formen og lar de avkjøle seg på rist. NB: la de avkjøle seg godt før du skjærer i de!

Håper det smaker!

Klikk deg inn her for å lese flere tips om baking med spiret mel, og her for å kjøpe spiret brødmiks.

 

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her

Følg Bare Bra Barnemat daglig på Instagram her

Klem fra Stine

Om forfatteren Thea Falck

Ernæringsrådgiver i team Bare Bra Barnemat og innholdsansvarlig i Barnematfabrikken. Mamma til to gutter på 1 og 5 år.

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.