Jod - Her får du vite hvordan du kan dekke jodbehovet hos barnet ditt

Jod – Her får du vite hvordan du kan dekke jodbehovet hos barnet ditt

Jod – her får du vite hvordan du kan dekke jodbehovet hos barnet ditt. I 2016 evaluerte norsk råd for ernæring hvor stort problemet med jodmangel er i den norske befolkningen, og det viser seg at gravide, ammende og små barn er de som er mest utsatt. Her får du vite mer om hvordan du kan dekke både ditt og barnets jodbehov.

Hva er egentlig jod?

Jod er et essensielt sporstoff, det vil si at det må tilføres gjennom kosten fordi kroppen ikke klarer å lage det selv. Jod inngår i produksjonen av hormoner som hjelper til å regulere stoffskiftet, og er viktig for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos barn. Huden vår nyter også godt av at vi dekker jodbehovet siden det er viktig for vedlikeholdelse av huden.

Behov og anbefalt inntak

Behovet for jod øker under graviditeten og amming. Den norske mor og barn-undersøkelsen viste at kvinner med et lavt inntak av meieriprodukter står i fare for å få i seg for lite. Jodmangel hos mor under graviditet og amming kan føre til nedsatt mental utvikling hos barnet.

Jod - Her får du vite hvordan du kan dekke jodbehovet hos barnet ditt

Det finnes lite data for jodinntaket hos spedbarn men så lenge barnet ammes avhenger jodinnaket av mors jodstatus og inntak.

Anbefalinger for daglig inntak av jod

  • barn 1 år 70 µg
  • barn 2-5 år 90 µg
  • barn 6-9 år 120 µg
  • over 10 år 150 µg

Gravide og ammende anbefales et daglig inntak på 175 og 200 µg per dag

De beste jodkildene

Jod - Her får du vite hvordan du kan dekke jodbehovet hos barnet ditt

Ca 20% av jodinntaket vårt kommer fra fisk og sjømat og rundt 60% fra melk og meieriprodukter. Mager fisk inneholder mest jod per 100 gram, melk og meieriprodukter inneholder mindre mengder, men vi spiser til gjengjeld mye mer og det blir derfor en større kilde til jod.

Fisk og sjømat, melk og meieriprodukter er våre viktigste jodkilder. Melk, gulost, brunost, yoghurt, laks, torsk, fiskekaker, egg og reker er matvarer som inneholder jod.

Beriking av bordsalt er vanlig på verdensbasis og anbefales også av WHO som et forebyggende tiltak mot jodmangel.

Hva kan dekke dagsbehovet hos en 1 åring

  • 40 gram kokt torsk
  • ca 1 dl naturell yoghurt og 1 kokt egg
  • 2 skiver brunost, et glass melk og 1 dl yoghurt
  • 1 fiskekake
  • 1 egg og 3 skiver gulost

Her finner du oppskrift på superenkel torskemiddag som dekker dagsbehovet for jod for hele familien.

Jodkalkulatoren kan gi deg en indikasjon på om barnet ditt får i seg nok jern.

Mel av tang og tare kan være gode jodkilder for voksne men inneholder høye konsentrasjoner jod og bør ikke gis til små barn. 

Kilder

«Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak» http://www.ernaeringsradet.no/wp-content/uploads/2016/06/IS-0591_RisikoForJodmangeliNorge.pdf

 

 

About the Author Stine Pedersen Svarthe

Stine har en bachelorgrad i ernæring og elsker å finne enkle løsninger på hvordan man kan lage skikkelig digg hjemmelaget og næringsrik mat.

follow me on:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli trygg på å barnematen selv. Få Babymatguiden gratis her.