Kanelmuffins til hverdags og til fest - fra 6 måneder
Kanelmuffins til hverdags og til fest - fra 6 måneder

Kanelmuffins til hverdags og til fest – fra 6 måneder

Muffins er så enkelt og ta med og jeg får aldri nok av muffinsoppskrifter, så nå var det på tide og eksperimentere med en ny og enkel oppskrift. Vi prøver å gjøre oppskriftene så enkle vi kan, og de fleste av oppskriftene du finner på bloggen er uten bruk av eltemaskin.

Det eneste du gjør er å blande sammen alt i en bolle og vips så er det klart til steking.

Kanelmuffins oppskriften er ikke noe unntak. Her får du oppskriften på enkle og næringsrike kanelmuffins som kan lages med enkle ingredienser som finnes i de fleste skap (hvertfall som har fulgt oss en stund)

Du kan lage muffinsene uten egg og melk om du ønsker. Oppskriften gir 10-12 muffins.

Kanelmuffins

3 dl fint sammalt, jeg brukte emmer men du kan også bruke spelt eller hvete om du ønsker. Både fint/siktet mel og sammalt fungerer bra

1 dl havregryn

2 ts bakepulver

1 ts ceylon kanel

1 egg (kan droppes om barnet ikke tåler egg)

2 dl havre- og mandelmelk. Her kan du bruke den melken du har hjemme

5 ss kaldpresset olivenolje

5 ss søtning, jeg brukte lønnesirup. Er barnet under 1 år bør du bruke dadler eller banan som søtning da sukker/sirup ikke anbefales før barnet er tidligst 1 år.

Kanelmuffins til hverdags og til fest - fra 6 måneder

Sånn gjør du

Finn frem en bolle og en slikkepott eller et annet redskap du kan blande ingrediensene med. Ha de tørre ingrediensene i bollen (mel, havregryn, bakepulver, ceylon kanel).

Finn frem et desilitermål og mål opp 2 dl av den melken du vil bruke og ha i resten av de våte ingrediensene (olivenolje, egg og søtning).

Bruker du banan eller dadler må du mose det først. 1 stor godt moden banan kan moses godt med en gaffel, bruker du dadler må du mose de med en stavmikser eller kjøkkenmaskin til daddelpuré først. Bruk 5 store dadler eller flere om du ønsker søtere muffins.

Ha i muffinsformer og stek i 15 minutter på 175 grader varmluft.

Her finner du oppskrift på supergode og søte spinatmuffins.

Få oppskrifter på SUNNERE IS til barna

Her får du smakebiten på e-boken is og smoothie helt gratis.

Hidden Content

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg oss daglig på instagram her.

Om forfatteren Stine Pedersen Svarthe

Stine har en bachelorgrad i ernæring og elsker å finne enkle løsninger på hvordan man kan lage skikkelig digg hjemmelaget og næringsrik mat.

følg meg på:

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

 Bli trygg på å lage barnematen selv - Bli med på gratis foredrag på nett onsdag 

28. oktober kl. 9.00