Bananstaver med kun 3 ingredienser - passer fra 6 måneder

Bananstaver med kun 3 ingredienser – passer fra 6 måneder

Disse bananstavene kan babyen din sutte og tygge på, selv uten tenner. Gommene er også sterke og duger lenge.

Siden disse fortsatt har litt fukt i seg og er myke (da blir det enklere for de minste barna å spise de) har de relativt kort holdbarhet – så det er lurt å lage små porsjoner, oppbevare de i kjøleskapet eller putte de i frysern.

Oppskrift

Passer fra 6 mnd

Gir ca 12 staver

Allergener: ingen

Ingredienser

  • 2 godt modne bananer
  • 3 dl havremel (eventuelt kan du lage havremel selv av havregryn)
  • Rosiner og krydder som f.eks ingefær og ekte ceylon kanel

Sånn gjør du

Mos bananer med en gaffel eller stavmikser om du vil. Ha havregryn i en kjøkkenmaskin og lag havremel hvis du ikke har fått tak i det. Ha havremel og bananmos sammen i en bolle og bland sammen med en gaffel. Tilsett litt rosiner og gjerne også krydder. En halv teskje ingefær og en halv teskje ekte kanel er kjempe godt.

Lag små staver eller rull sammen. Lager du de flate blir de hardere, mens som rull blir de fort litt bløte i midten. Begge deler er godt, så det er smak og behag.

Stekes på 180 grader varmluft i ca 10 minutter.

Oppbevar i en lufttett boks eller glass. Når disse fortsatt har litt fukt i seg og er myke (da blir det enklere for de minste barna å spise de) har de relativt kort holdbarhet, ca et par dager. Lag eventuelt halv porsjon. Du kan også putte de i kjøleskapet eller fryseren for å forlenge holdbarheten.

bananstaver med kun 3 ingredienser - passer fra 6 måneder

Om råvarene

Banan – Modne bananer er søtest og passer best til å bake med. Har du bananer som er overmodne kan du fryse de ned eller bake banankake, superenkle bananlapper, eller havrelapper med banan og avokado.  Banan er rik på vitamin B6 som hjelper til når den lille kroppen skal lage røde blodceller, som er viktig for oksygenetransporten.

Havregryn -Havremel kan du enkelt lage selv av havregryn. Bruk stavmikser eller foodprosessor til å male grynene til fint mel. Det er fint å gi havremel i starten, og gå over til havregryn etter hvert. Havregryn er naturlig glutenfritt og rik på jern som du bør passe på at barnet ditt får i seg nok av fra kosten. Lurer du på om babyen din får i seg nok jern? Da bør du lese dette.

Rosiner – Rosiner (både konvensjonelle og økologiske) inneholder en muggsoppgift som kalles okratoksin A (OTA). OTA fører ikke til forgiftning straks, men har uheldige langtidsvirkninger. Folkehelseinstituttet oppga i 2010 at tolerabelt daglig inntak for 1-2 åringer vil kunne overskrides ved å spise ca seks små esker (à 45 g) i uka. De anbefaler derfor at barn under 3 år ikke bør spise for mye rosiner. Et konstant høyt forbruk kan føre til at de får i seg for mye OTA. Lurer du på hvilke matvarer du bør begrense til de minste barna? Her er 6 matvarer du ikke bør gi til babyen din.

 

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg Bare Bra Barnemat daglig på Instagram her.

Klem fra Stine

Om forfatteren Bare Bra Barnemat

Ernæringsekspertene i Bare Bra Barnemat hjelper deg med å bli trygg på å lage barnematen selv. Her finner du artikler, oppskrifter og faglige oppdateringer. Vil du ha mer? Du finner oss i Barnematfabrikken, Norges største online barnematportal for deg som vil lage barnematen selv.

Legg igjen en kommentar:

9 kommentarer
Julemarsipan - myke marsipanpinner med deilig karamellaktig smak sier 12. november 2017

[…] kan julemarsipan gis fra 1 år. Bananstaver som passer fra 6 måneder finner du oppskrift på her. Finmalte mandler uten skall finner du i små poser i dagligvarebutikken og kokostblomstsukker […]

Svare
Malin sier 26. november 2017

Hei

Kan man «hoppe over» prosessen hvor man lager havremel av havregryn, og heller bare bruke havremelet som man får kjøpt?

Svare
    Stine Pedersen Svarthe sier 27. november 2017

    Hei! Ja det kan du teste, blir bare litt grovere. Havremelet som du får kjøpt kan du også bruke 🙂

    Svare
Silje sier 2. januar 2018

Det er maks 50 g rosiner per uke som er anbefalingen for barn under 3 år. 6x45g som dere skriver vil gi 270 g per uke.

Svare
    Stine Pedersen Svarthe sier 4. januar 2018

    Supert Silje, har endret 🙂

    Svare
Dina sier 2. oktober 2021

Denne likte minstemann SÅ godt!! Men har du noe tips til hvordan å forlenge holdbarheten? Hadde de liggende i en lufttett boks men de ble dårlig på 3 dager. Hadde laget en svær porsjon, da de var så populære, men måtte kaste over halvparten 🙁

Svare
    Thea Falck sier 8. januar 2022

    Hei! Ja, det er veldig kjedelig. Sånn blir det når det fortsatt er fukt i de, og det er jo det som gjør de så enkle å spise for de minste. Jeg har faktisk oppdatert oppskriften med en setning om dette. Huff, leit at du måtte kaste så mye. Akkurat på disse er det bedre å lage mindre porsjoner. Eventuelt kan du forlenge holdbarheten noe ved å ha de i kjøleskapet. Hilsen Thea BBB

    Svare
Ann Kristin sier 4. desember 2021

Jeg lagde disse, og de var veldig gode. Men jeg tror jeg enten ikke har stekt de lenge nok eller oppbevart dem for varmt, for det tok en uke så var alt muggent.. tips?

Svare
    Thea Falck sier 8. januar 2022

    Hei Ann Kristin – ja når de skal være myke og fortsatt har fukt i seg (som gjør de enkle å spise for de minste) har de dessverre kort holdbarhet. De nytes aller best ferske, og holder kanskje et par dager på kjøkkenbenken. Eventuelt kan du legge de i kjøleskapet for litt lengre holdbarhet. Jeg skal legge inn en setning om dette i oppskriften. Hilsen Thea BBB

    Svare
Legg til ditt svar

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.