Bananstaver med kun 3 ingredienser - passer fra 6 måneder

Bananstaver med kun 3 ingredienser – passer fra 6 måneder

Bananstaver med kun 3 ingredienser – passer fra 6 måneder

bananstaver med kun 3 ingredienser - passer fra 6 måneder

Bananstaver fra 6 måneder

Du trenger

  • 2 godt modne bananer
  • 3 dl havregryn til å lage havremel av
  • Rosiner og krydder som f.eks ingefær og kanel (valgfritt)

Sånn gjør du

Mos bananer med en gaffel eller stavmikser om du vil. Ha havregryn i en kjøkkenmaskin og lag havremel. Ha havremel og bananmos sammen i en bolle og bland sammen med en gaffel. Tilsett litt rosiner og gjerne også krydder. En halv teskje ingefær og kanel er kjempe godt.

Lag små staver eller rull sammen. Lager du de flate blir de hardere, mens som rull blir de fort litt bløte i midten. Begge deler er godt, så det er smak og behag.

Stekes på 180 grader varmluft i ca 10 minutter.

Oppbevar i en lufttett boks eller glass på benken.

bananstaver med kun 3 ingredienser - passer fra 6 måneder

Om råvarene

Banan – Modne bananer er søtest og passer best til å bake med. Har du bananer som er overmodne kan du fryse de ned eller bake banankake, superenkle bananlapper, eller havrelapper med banan og avocado.  I den første babymaten kan du blande banan sammen med litt avocado. Banan er rik på vitmain B6 som hjelper til når den lille kroppen skal lage røde blodceller, som er viktig for oksygenetransporten.

Havregryn -Havremel kan du enkelt lage selv av havregryn. Bruk stavmikser eller foodprosessor til å male grynene til fint mel. Det er fint å gi havremel i starten, og gå over til havregryn etter hvert. Havregryn er naturlig glutenfritt og rik på jern som du bør passe på at barnet ditt får i seg nok av fra kosten. Lurer du på om babyen din får i seg nok jern? Da bør du lese dette.

Rosiner – Til barn under 3 år bør du begrense rosininntaket til 50 gram i uken. Rosiner inneholder en muggsoppgift som kan være veldig skadelig for små kropper. Folkehelseinstituttet oppgir at tolerabelt daglig inntak for 1-2 åringer vil kunne overskrides ved å spise ca seks små esker (à 45 g) i uka. Da er det ikke tatt hensyn til andre matvarer som inneholder samme muggsoppgift og barn under 3 år bør derfor ha et begrenset rosininntak, ca 50 gram i uken. Det er viktig å huske på at det er det totale inntaket over en lengre periode som gir grunn til bekymring, ikke en neve rosiner nå og da. Lurer du på hvilke matvarer du bør begrense til de minste barna? Her er 6 matvarer du ikke bør gi til babyen din.

Om forfatteren Stine Pedersen Svarthe

Stine har en bachelorgrad i ernæring og elsker å finne enkle løsninger på hvordan man kan lage skikkelig digg hjemmelaget og næringsrik mat.

følg meg på:

Legg igjen en kommentar:

6 kommentarer
Julemarsipan - myke marsipanpinner med deilig karamellaktig smak sier 12. november 2017

[…] kan julemarsipan gis fra 1 år. Bananstaver som passer fra 6 måneder finner du oppskrift på her. Finmalte mandler uten skall finner du i små poser i dagligvarebutikken og kokostblomstsukker […]

Svare
Malin sier 26. november 2017

Hei

Kan man “hoppe over” prosessen hvor man lager havremel av havregryn, og heller bare bruke havremelet som man får kjøpt?

Svare
    Stine Pedersen Svarthe sier 27. november 2017

    Hei! Ja det kan du teste, blir bare litt grovere. Havremelet som du får kjøpt kan du også bruke 🙂

    Svare
    Veronika K. Baarud sier 28. november 2017

    Ja, så klart 🙂

    Svare
Silje sier 2. januar 2018

Det er maks 50 g rosiner per uke som er anbefalingen for barn under 3 år. 6x45g som dere skriver vil gi 270 g per uke.

Svare
    Stine Pedersen Svarthe sier 4. januar 2018

    Supert Silje, har endret 🙂

    Svare
Legg til ditt svar

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli med på gratis foredrag tirsdag 28. mai kl. 10.00 - Få 5 steg til å bli trygg på å lage barnematen selv