Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret
Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret

Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret

Hva bør de minste få i seg? Hvordan sette sammen måltidet riktig? Her får du vite hvilke mengde protein, fett og karbohydrat de minste trenger. Hvordan morsmelk er satt sammen og hvordan du enkelt kan sette sammen måltidet til de minste.
Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret

Anbefalinger for proteininntak

Proteininntak til de minste bør være rundt 5 prosent av energien. Fra 2 år 10-20 prosent av energien. De første årene trenger barn bare små mengder protein. Barnet ditt får riktig mengde protein fra morsmelk eller morsmelkerstatning.

Visste du dette?

Morsmelkerstatning er laget på kumelk som i utgangspunktet inneholder 3 ganger så mye protein som morsmelk, men i morsmelkerstatning er proteinmengden redusert til å ligne morsmelk. Det kan være greit å være oppmerksom på hvis du ønsker å gi kumelk å drikke fra 1 år.
Tilbakemeldingene fra dere er at mange får beskjed om å starte med kumelk å drikke fra 1 år – ammer du fortsatt er morsmelken din det beste og du trenger derfor ikke innføre kumelk om du ikke ønsker det selv.
Jeg har også skrevet litt om forskjellene i dette innlegget. Sist fikk jeg så mange rare ammekommentarer at du vil ikke tro det engang🤪

Barn trenger ganske lite protein og dette er hva Helsedirektoratet sier

Det er overbevisende dokumentasjon for at høye inntak av protein i spedbarnsalderen og tidlig barndom øker risikoen for fedme senere i oppveksten (Helsedirektoratet)

Kilder til protein for de minste

  • Morsmelk eller morsmelkerstatning
  • egg
  • bønner og linser
  • kjøtt
  • fisk
  • ost

Anbefalingene for fett

Barn har et større behov enn oss voksne for fett. Det er så mye som 50 energiprosent i morsmelk, og etterhvert som du introduserer annen mat kan du redusere mengden fett til 30–45 energiprosent.
Fett er nødvendig for utvikling av hjernen for opptak av fettløselige vitaminer smak og konsistens til maten.
Derfor er det vanlig at fettreduserte eller lettprodukter inneholder tilsetningsstoffer som prøver å etterligne de samme egenskapene som fettet har.

Gode fettkilder til de minste

  • Planteoljer- kaldpresset olivenolje
  • Smør – usaltet
  •  Avokado
  • Nøtter (finmalt)
  • Egg

Karbohydrater til de minste

Bør ligge på mellom 45-60 prosent av energien ved ett årsalder.
De første seksmånedene er melkesukker (laktose) i morsmelken/morsmelkerstatningen den viktigste formen for karbohydrat for barnet ditt.

Gode karbohydratkilder for de minste

  • Korn
  • Grønnsaker
  • Frukt og bær
  • Linser/bønner
Vi skal hjelpe deg med å bruke disse tallene enkelt sånn at du slipper å regne deg frem til måltidet

Morsmelkens sammensetning

Morsmelk er skreddersydd barnet ditt og det er sånn måltidet til de minste bør se ut – i teorien. Dette er også i tråd med hvordan Helsedirektoratet anbefaler at måltidet til de minste skal settes sammen for å sikre at barnet får dekket behovet for viktige næringsstoffer.

Morsmelkerstatning er også satt sammen for å ligne mest mulig på morsmelk.

Her skal du få et eksempel.

Kjøpesmoothie

Denne inneholder: 36% banan, 33% jordbær, 26% eple, 5% bringebær og sitronjuicekonsentrat

Denne inneholder som du ser i diagrammet masse karbohydrater (det grønne feltet) veldig lite fett (lilla felt) og litt protein (blått)

 

Hjemmelaget smoothie

Her får du et eksempel på en hjemmelaget smoothie. Ingrediensene er: 1/4 avokado, 3 jordbær, noen blåbær, 1 liten bit banan, 1/2 dl morsmelk. Denne inneholder godt med fett (lilla felt), endel karbohydrater (grønt) og litt protein (blått). Denne hjemmelagde smoothien er også i tråd med hvordan Helsedirektoratet anbefaler at måltidet til de minste skal se ut.

Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret

 

Morsmelk

Her er sammensetningen av morsmelk. Godt med fett (lilla felt), karbohydrater (grønt) og litt protein (blått).

Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret

Når du setter sammen måltidet bør du derfor etterstrebe at sammensetningen ligner mest mulig på morsmelk. Starter du med grøt kan du f.eks tilsette en liten teskje kaldpresset olivenolje eller usaltet smør. Det samme kan du gjøre i grønnsaksmos eller du kan steke grønnsaker i en fettkilde om du gir BLW (barnestyrt mattilvenning)

Det viktigste er å alltid bruke en fettkilde i maten, siden morsmelken inneholder såpass mye fett.

Husk at det ikke er enkeltmåltidene som er avgjørende men inntaket over tid. 

Her kan du laste ned babymatguiden for gode tips til den første babymaten.

Her finner du oversikten over matvarene du ikke bør gi babyen din

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg oss daglig på instagram her.

Klem fra Maja og Stine

Om forfatteren Stine Pedersen Svarthe

Stine har en bachelorgrad i ernæring og elsker å finne enkle løsninger på hvordan man kan lage skikkelig digg hjemmelaget og næringsrik mat.

følg meg på:

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli trygg på å barnematen selv. Få Babymatguiden gratis i innboksen din!