Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret!
Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret

Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret!

Som nybakte foreldre er det mange spørsmål som melder seg. Hvilken mat skal man starte med? Når skal man starte med fast føde og hvordan setter man egentlig sammen et fullverdig måltid etterhvert? Ja, for husk på nettopp det. I starten er det morsmelk (evt morsmelkerstatning) som skal utgjøre hoveddelen av barnets føde, og deretter introduseres smaksprøver på rene råvarer. Etterhvert vil det bli viktigere å tenke på hvordan man setter sammen måltidene for å dekke behovet for de ulike næringsstoffene. 
Her skal du få vite hvilke mengde protein, fett og karbohydrat de minste trenger, og hvordan du setter sammen måltidene til de minste.

Anbefalinger for proteininntak

Proteininntak til de minste bør være rundt 5% av energien. Fra 2 år økes den til 10-20% av energien. De første årene trenger barn bare små mengder protein. Barnet ditt får riktig mengde protein fra morsmelk eller morsmelkerstatning.

Visste du dette?

Morsmelkerstatning er laget på kumelk som i utgangspunktet inneholder 3 ganger så mye protein som morsmelk, men i morsmelkerstatning er proteinmengden redusert for å ligne den i morsmelk. Det kan være greit å være oppmerksom på hvis du ønsker å kutte ut amming og heller gi kumelk å drikke fra 1 år.
Tilbakemeldingene fra dere er at mange får beskjed om å starte med kumelk å drikke fra 1 år – husk at du ikke må dette hvis dere ikke bruker kumelki kostholdet, og at morsmelken ikke slutter å være nyttig og næringsrik. 
Jeg har også skrevet litt om forskjellene i dette innlegget. Jeg har fått så mange rare ammekommentarer at du ikke vil tro det engang!

Små barn trenger faktisk ganske lite protein og dette er hva Helsedirektoratet sier:

Det er overbevisende dokumentasjon for at høyt inntak av protein i spedbarnsalderen og tidlig barndom øker risikoen for fedme senere i oppveksten. 
Det er derfor viktig å ikke overdrive inntaket av proteinrik mat til de minste.

Kilder til protein for de minste

  • Morsmelk eller morsmelkerstatning
  • Egg
  • Belgvekster som erter, kikerter, bønner og linser
  • Kjøtt og fjærkre
  • fisk og skalldyr
  • Meieriprodukter

Anbefalingene for fett

Barn har et større behov for fettsyrer enn oss voksne. Det er fordi barna er i enorm vekst og hjernen og nervevev består hovedsakelig av fett. Siden de har små mager og raskt blir mett trenger de næringstett mat slik som fett. Det er faktisk så mye som 50% fettsyrer i morsmelken! Fettsyrer er faktisk også viktig for at kroppen skal ta opp fettløselige vitaminer.
Husk å alltid servere en god fettkilde i måltidene til babyen din. Måltidene bør være med 30–45 % av energien fra gode fettsyrer.

Gode fettkilder til de minste

  • Olivenolje
  • Kokosolje
  • Smør – usaltet
  • Avokado
  • Nøtter (finmalt)
  • Frø og kjerner (finmalt, men linfrø skal ikke finmales)
  • Egg

Karbohydrater til de minste

Inntaket av karbohydrater bør ligge på mellom 45-60 % av energien ved 12 måneders alder.
De første seks månedene er faktisk melkesukker (laktose) i morsmelken/morsmelkerstatningen den viktigste formen for karbohydrat for barnet ditt.

Gode karbohydratkilder for de minste

  • Korn
  • Grønnsaker
  • Frukt
  • Bær
  • Belgvekster som linser, bønner, kikerter og erter

Morsmelkens sammensetning

Morsmelk er skreddersydd barnet ditt og det er sånn måltidet til de minste bør se ut – i teorien. Dette er også i tråd med hvordan Helsedirektoratet anbefaler at måltidet til de minste skal settes sammen for å sikre at barnet får dekket behovet for viktige næringsstoffer.

Morsmelkerstatning er også satt sammen for å ligne mest mulig på morsmelk.

Her skal du få et eksempel.

Kjøpesmoothie

Denne inneholder: 36% banan, 33% jordbær, 26% eple, 5% bringebær og sitronjuicekonsentrat

Denne inneholder som du ser i diagrammet masse karbohydrater (det grønne feltet) veldig lite fett (lilla felt) og litt protein (blått)

 

Hjemmelaget smoothie

Her får du et eksempel på en hjemmelaget smoothie. Ingrediensene er: 1/4 avokado, 3 jordbær, noen blåbær, 1 liten bit banan, 1/2 dl morsmelk. Denne inneholder godt med fett (lilla felt), en del karbohydrater (grønt) og litt protein (blått). Denne hjemmelagde smoothien er også i tråd med hvordan Helsedirektoratet anbefaler at måltidet til de minste skal se ut.

Hvordan sette sammen måltidet til de minste? Her får du svaret

 

Husk at det ikke er enkeltmåltidene som er avgjørende men inntaket av de ulike næringsstoffene over tid!

Det får du best til ved å variere inntaket av ulike næringsrike matvarer!

Her kan du laste ned babymatguiden for gode tips til den første babymaten.

Her finner du oversikten over matvarene du ikke bør gi babyen din.

 

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg Bare Bra Barnemat daglig på instagram her.

 

 

Om forfatteren Bare Bra Barnemat

Ernæringsekspertene i Bare Bra Barnemat hjelper deg med å bli trygg på å lage barnematen selv. Her finner du artikler, oppskrifter og faglige oppdateringer. Vil du ha mer? Du finner oss i Barnematfabrikken, Norges største online barnematportal for deg som vil lage barnematen selv.

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.