Ikke gi lever til barn under 10 år
Ikke gi lever til barn under 10 år

Ikke gi lever til barn under 10 år og begrens mengden leverpostei

Det har dukket opp utallige meldinger i innboksen vår etter at Matportalen delte denne artikkelen hvor de advarer barn under 10 år mot å spise lever som middagsmat.

Lever og kadmium

Lever inneholder en del av tungmetallet kadmium. Inntak av for mye kadmium kan gi nyreskader, benskjørhet og økt risiko for kreft. Problemet oppstår hvis barnet ditt får i seg for mye kadmium over tid. Matportalen advarer derfor mot å gi barn under 10 år lever (av alle dyreslag) til middag.

Kan jeg fortsatt gi barnet mitt leverpostei

Leverpostei er næringsrikt og et pålegg mange barn liker. De spiser det kanskje både hjemme og i barnehagen. Advarselen gjelder ikke leverpostei, siden leverpostei allerede er med i beregningen av hvor mye kadmium vi får i oss gjennom et normalt kosthold. Du kan med andre ord fortsette å gi barnet ditt leverpostei, men være oppmerksom på mengden.

Men, de anbefaler å begrense mengden leverpostei også fordi det er en kilde til vitamin A. Vitamin A er et fettløselig vitamin som lagrer seg i kroppen, og det skilles ikke ut ved for stort inntak. Forhøyet inntak over tid kan derfor i verste fall gi vitamin A forgiftning.

I en typisk leverpostei er det ca 30% lever, og det er ca 3000 ug vitamin A pr 100 gram leverpostei.

Helsedirektoratet anbefaler å begrense bruken av leverpostei fordi man ser at mange barn har for høyt inntak av vitamin A (i undersøkelsen Småbarnskost 3) som lever er rikt på. Dette til tross for at innholdet av vitamin A i leverpostei har blitt redusert med 40% de siste årene.

Lever som jernkilde

Lever er en mye brukt jernkilde. Jern er et mineral som er helt nødvendig for å frakte oksygenet vi puster inn rundt i kroppen, og det er med på å sørge for at alle cellene får oksygen. Det er også nødvendig for å produsere røde blodceller, for babyens vekst, læreevne og for immunsystemet.

Hemjern fra dyreriket tas opp bedre i kroppen enn ikke-hemjern fra planteriket. Hemjern finnes i kjøtt, innmat, eggeplomme, fisk og skalldyr. Ettersom små barn trenger gode jernkilder kan det være lurt å inkludere animalske matvarer i kostholdet.

Om kjøtt som jernkilde til de minste skriver Helsedirektoratet,

“Inntak av kjøtt er vist å ha en positiv effekt på jernstatus hos spedbarn”

Hvis du vil lage lage din egen leverpostei, finner du oppskrift i vårt gratis hefte som du kan laste ned her.

Ikke gi lever til barn under 10 år

Hvor mye leverpostei kan barna spise?

10 gram med leverpostei gir 300 ug vitamin A daglig, som er den anbefalte mengden for barn mellom 6 mnd og 2 år. Dette tilsvarer pålegg til ½ – 1 skive.

For barn mellom 2-5 år er anbefalingen 350 ug vit A daglig. Det er altså ikke plass til så veldig mye mer leverpostei daglig.

De øvre trygge grensene er

  • 800 ug vit A for de mellom 1-3 år
  • 1100 ug vit A daglig for de mellom 4-6 år

Grensen er altså overskredet ved 1,5 – 3 skiver daglig for de yngste (avhengig av størrelsen på skiven).

Vitamin A finnes også i andre matvarer som noen spiser mye av

Samtidig er det viktig å huske på at mange også spiser andre kilder til vitamin A i kostholdet.

Helsedirektoratet skriver at de store kildene til vitamin A for små barn er beriket ferdig-grøt og morsmelkerstatning. Tran inneholder også vitamin A. Husk at barn under 1 år ikke lenger anbefales tilskudd med tran.

For de fleste som gir morsmelkerstatning er det ikke et alternativ å kutte det, men Helsedirektoratet skriver at barn som får mye industrifremstilt ferdiggrøt er i faresonen for å få i seg for mye vitamin A. For mange er nok denne grøten en større kilde enn leverposteien. Her finner du oppskrift på enkel, hjemmelaget grøt, 

I tillegg er det et viktig aspekt å ta med seg at syntetisk tilsatte vitaminer og mineraler som finnes i blant annet indutrifremstilt ferdiggrøt tas opp på en helt annen måte i kroppen enn fra naturlig kilder. I de naturlige kildene (som lever) vil man sannsynligvis finne andre stoffer som kan bidra til å regulere opptaket bedre.

Så, det er viktig å ikke overdrive inntaket av leverpostei, men det er kanskje enda viktigere å ikke overdrive inntaket av industrifremstilt grøt. Den er også enklere å bytte ut med et hjemmelaget alternativ som ikke er beriket. Helsedirektoratet skriver samtidig at risikoen for å få vitamin A forgiftning fra mat trolig er lav.

 

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg oss daglig på Instagram her.

Klem fra Stine

Stine

Om forfatteren Bare Bra Barnemat

Ernæringsekspertene i Bare Bra Barnemat hjelper deg med å bli trygg på å lage barnematen selv. Her finner du artikler, oppskrifter og faglige oppdateringer. Vil du ha mer? Du finner oss i Barnematfabrikken, Norges største online barnematportal for deg som vil lage barnematen selv.

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.