Spiser barn for mye grøt og brød? - Bare Bra Barnemat

Spiser barn for mye grøt og brød?

Brød- og grøtnasjonen Norge

Brød og grøt er grunnsteinen i norsk matkultur – spesielt når det gjelder barnemat.

Grøt som den første babymaten. Brød og grøt til frokost, mellommåltid og kvelds. Smøremåltid i barnehagen.

Både brød og grøt er måltider basert på korn. Kan det bli for mye korn til sammen?

To skiver brød og 293 gram grøt – hver dag

En landomfattende undersøkelse av kostholdet til spedbarn og små barn (spedkost 3) viser at:
De aller fleste norske ettåringer får brød (98%). Det gjennomsnittlige inntaket hos de som spiser brød er to skiver daglig.
De aller fleste norske ettåringer får grøt (97%). Det gjennomsnittlige inntaket hos de som får grøt er 293 gram daglig (mengden tilsvarer en boks med rømme).

For en liten barnekropp er to skiver brød og 293 gram grøt en betydelig del av det daglige energiinntaket. Dette er ikke helt uproblematisk ifølge en rapport fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM).

Barn får i seg for mye mykotoksiner (DON) fra brød og grøt

Rapporten fra VKM viser at norske barn får i seg for mye av mykotoksinet deoksynivalenol (DON) gjennom brødet og grøten som de spiser. Det er ingen fare for akutte helseskader, men langvarig inntak er bekymringsfullt (1).

Norske barn spiser mye kornprodukter i forhold til den lave kroppsvekten sin. Det gjør at de får i seg opp til 3,5 ganger så mye DON enn det som anses som trygt (TDI)(1). TDI står for tolerabelt daglig inntak og er den antatte grensen for hvor mye man kan spise hver dag uten hele livet uten å oppleve negative helseeffekter.

Er det farlig?

I følge Gunnar Eriksen, forsker ved Veterinærinstituttet, vil “selv små mengder av DON over tid påvirke tarmen og tarmbakteriesammensettingen. I tillegg kan det påvirke immunsystemet, og man får muligens kronisk betennelse.”

Over tid kan inntak av mykotoksinene som finnes i korn blant annet føre til nedsatt immunforsvar, redusert vekst og effekter på reproduksjon.

Bør du droppe brød og grøt?

Når vi skal vurdere hvor mye korn barn bør få må vi veie helsefordelene opp mot ulempene.

Korn er en kilde til mange viktige næringsstoffer, som for eksempel jern og b-vitaminer. Samtidig er korn en kilde til muggsoppgifter som kan være helseskadelige. Balansen mellom nytte og risiko er vanskelig å tallfeste og gi et klart fasitsvar på.

Men en gylden regel har vi – for mye av én matvare er sjelden bra. Både brød og grøt er måltider basert på korn, bare at de har ulik form. Frokostblandinger er ofte også kornbaserte. Dersom du gir kornprodukter flere ganger daglig kan det være lurt å bytte ut ett kornmåltid for å redusere inntaket av DON i tillegg til at du sikrer større variasjon i kosten.

Ved høyt inntak av DON over lengre tid er det risiko for nedsatt immunforsvar og redusert vekst. Dersom du gir store mengder korn samtidig som du har utfordringer med at barnet ditt stadig vekk er sykt og/eller ikke vokser nok kan det være verdt å prøve å begrense inntaket av korn.

En annen grunn for å begrense inntaket av korn er at DON kan påvirke den sårbare tarmfloraen hos små barn. Tarmfloraen etableres først ved 2-3 års alder og før den tid bør vi være forsiktige med å gi store mengder mat som kan forstyrre tarmfloraen.

Er brød og grøt farlig nå da? Hva blir det neste?

Det meste av maten vi spiser kommer med en risiko – enten det gjelder mykotoksiner, tilsetningsstoffer eller sprøytemiddelrester. Men kroppen har også en fantastisk evne til å reparere seg selv. Det er når vektskåla tipper over og når de skadelige stoffene overgår kroppens evne til å reparere seg selv at det blir et problem. Med andre ord er det mengden som avgjør om en matvare er skadelig.

Det er stor forskjell på to brødskiver og 293 gram grøt – som er det gjennomsnittlige korninntaket til en ett-åring – og null brødskiver og null grøt. Det finnes en gylden middelvei der du får redusert muligheten for skadelige helseeffekter på sikt samtidig som din lille får med seg de nyttige næringsstoffene som finnes i korn.

Hva kan jeg gjøre?

Flere rapporter viser at økologisk dyrket korn har lavere innhold av mykotoksiner
enn konvensjonelt dyrket korn (1). Å kjøpe økologisk korn er en enkel måte å redusere inntaket av DON på uten å måtte gi slipp på brødet eller grøten.
En annen måte å redusere inntaket av DON på er å bytte ut et kornmåltid med noe annet.

For eksempel disse enkle bananlappene med kun to ingredienser.
Eller en deilig pasjonsfrukt smoothie med mettende avokado i?

Du kan også sette sammen en enkel “plukketallerken” av det du har i kjøleskapet: for eksempel litt avokado, paprika, agurk og en skinkebit. Eggerøre er også et kjapt, men mettende og næringsrikt måltid.

Veien videre

Nofima jobber med å redusere mengden DON i brødmat til små barn gjennom prosjektet Mycosafebread som antas å være ferdig i juni 2023 (2).

(1) Vitenskapskomiteen for mattrygghet. Risk assessment of mycotoxins in cereal grain in Norway. 

(2) Nofima. MycoSafeBread – Innovative cereal processing methods to produce mycotoxin-safe bread.

 

Om forfatteren Maja Skogstad

Maja har en master i samfunnsernæring og har erfaring fra å jobbe med kommunikasjon, regelverk og utvikling av oppskrifter innen barnematbransjen. Maja forenkler komplisert ernæringskunnskap sånn at du kan ta gode matvalg for deg og din familie.

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli trygg på å barnematen selv. Få Babymatguiden gratis i innboksen din!