10 tips til hvordan du får i babyen din nok jern uten å bruke ferdiggrøt!

10 tips til hvordan du får i babyen din nok jern uten å bruke ferdiggrøt!

De fleste vi snakker med gir babygrøt fordi den er jernberiket. De føler at det er det tryggeste for å få i babyen nok jern. Men de aller fleste vi snakker med ønsker gode alternativer til posegrøt. Vi hører også fra mange at babyen får magetrøbbel når han eller hun begynner med den første grøten.

Trenger babyen din ferdiggrøt for å få nok jern?

Nei, babyen din trenger ikke spise grøt som den første maten. Helsestasjonen anbefaler grøt fordi den er jernberiket, og den blir derfor sett på som en slags sikringskost. Men, det finnes matvarer som er gode alternativer til jernberiket grøt til deg som ønsker å lage barnematen selv.

Jernet i grøten kommer fra noe som kalles ikke-hemjern. Dette jernet kommer fra planteriket og alt fra 2 til 20 % av jernet som finnes i maten blir tatt opp i kroppen. Det betyr at babyen din kan ta opp 2 % av jernet i grøten, eller 20 % av jernet i grøten. Det er vanskelig å vite hvor mye som blir tatt opp, men opptaket vil også variere med barnets jernstatus. Opptaket fra ikke-hem jern er også avhengig av såkalte fremmere for jernopptak. C-vitaminkilder (solbær, paprika, brokkoli, kiwi) sammen med ikke-hemjern øker jernopptaket.

En ferdigpose med grøt kan inneholde 10 mg jern per 100 g ferdig grøt. Det vil si at babyen din tar opp 0,2 – 2 mg jern fra grøten.

Lever, innmat og kjøtt inneholder hemjern, som finnes i animalske matvarer. Opptaket av hemjern er mellom 15 % og 35 %. Om du gir babyen din Grøstad leverpostei, inneholder denne 8 mg jern per 100 gram lever. Det vil si at kroppen vil ta opp 1,2 – 2,8 mg jern per 100 gram leverpostei.

10 tips til hvordan du får i babyen din nok jern!

  • Babyen din kan fint få middagsmat tre ganger om dagen. Han eller hun trenger ikke typisk frokostmat til frokost. Eksempler på frokost kan gjerne være bløtkokt eggeplomme eller grønnsaksmos med kjøtt. Mange gode jernrike måltider finner du her.
  • Lunsj og kvelds kan være det samme som frokost, altså det du gjerne tenker på som “middagsmat”. Vi nordmenn har en godt innarbeidet “brødskive-vane” som kan være litt vond å vende. Men klarer du å fri deg litt fra tanken om at babyen må ha noe som ligner typisk norsk kosthold, (brød til frokost, lunsj og kvelds), er det enklere å få i babyen den maten det er best å starte med.
  • Gi leverpostei på skje.
  • Bløtkok egg og rasp over lever.
  • Stek 500 gram kyllinglever i smør, smakssett med litt løk, hvitløk og en miniklype med kanel og timian. Mos alt med stavmikser så har du din egen leverpaté på 1-2-3. Frys ned i isbitformer eller tomatpuréglass. Oppskrift på leverpostei finner du her.
  • Stek eller kok rødt kjøtt til det er mørt. Bruk stavmikseren og lag finmalt kjøtt. Frys ned i isbitformer eller andre glass og ta opp etter behov. Kjøttet kan enkelt blandes sammen med grønnsaksmos.
  • Gi kjøtt og grønnsaker i samme måltid. Det gjør at jernopptaket fra blir bedre.
  • Lag blodpudding. Kanskje ikke det enkleste å få tak i om dagen, men 100 gram blodpudding inneholder 20 mg jern per 100 gram pudding.
  • Bruk krydder og urter med høyt jerninnhold i babymaten. Eksempler på dette er: timian, basilikum, gurkemeie, koriander, oregano, rosmarin, persille, paprikapulver, ingefær, karri og timian for å nevne noen.
  • Er du i tvil om babyen din har gode jernlagre, kan du bare kontakte fastlegen din og ta en sjekk. Så slipper du å bekymre deg.

Mengden teller

Det viktigste er jo hva babyen faktisk spiser. Som du ser her nevnte jeg blodpudding, og selv om det er en genial kilde i seg selv, er det ikke mye brukt i det daglige kostholdet – nå lenger. Men jeg tipper bestemoren din spiste mye av det. Å se litt på tradisjonsmat som dette er veldig smart. Innmat har gjennom tidene blitt sett på som det mest næringsrike på dyret, mens muskelkjøtt som biff, kunne ende opp som hundemat.

Her finner du oppskrift på jernrike leverkaker.

Følge oss på facebook her

Klikk her og følg oss på snapchat for daglige tips og barnematmoro 🙂

About the Author Veronika Bjørnstad

Veronika elsker gode råvarer og mat laget med kjærlighet. Hun ønsker at alle barn skal få den beste starten på livet med bra mat. Det viktig at å ha respekt for naturen og dyrene vi spiser. Derfor streber hun etter at vi skal bruke hele dyret og spise mest mulig sprøytefri mat!

follow me on:

Leave a Comment:

2 comments
Her er 6 matvarer du ikke bør gi til babyen din says 10. November 2016

[…] Hvis du vil vite mer om jern og hvilke jernkilder du bør velge kan du lese innlegget 10 tips til hvordan du får i babyen din nok jern uten å bruke ferdiggrøt her.  […]

Reply
Add Your Reply

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli trygg på å barnematen selv. Få Babymatguiden gratis her.