Salt til barn - hvor mye er trygt og hvordan enkelt redusere inntaket
Salt til barn - hvor mye er trygt og hvordan enkelt redusere inntaket

Salt til barn – hvor mye er trygt og hvordan enkelt redusere inntaket

Salt til barn – Hvor mye er greit?

De fleste har hørt at høyt saltinntak ikke er positivt for helsen, og er bekymret når barnet har spist noe salt. Hvor farlig er salt til barn? Først kan vi berolige med at det ikke er slik at barn overhodet ikke skal ha salt; kroppen trenger salt, men i begrensede mengder, og barn skal ha mindre enn voksne. Det er derfor ingen stor krise om barnet ditt en dag har fått i seg litt av middagsmaten til de voksne som inneholdt salt, eller spist et saltkorn.

Det som er viktig er å ha en bevissthet rundt typisk salt mat og prøve å unngå disse, og ta av mat til barnet før du salter det når du lager en rett til hele familien. Husk også å sette saltbøssen unna barnehendene.

Hva er salt?

Salt (NaCl) er bygget opp av natrium (Na) og klorid (Cl), og for å gjøre det litt mer komplisert er det slik at 1 gram salt inneholder 0,4 gram natrium. 1 gram natrium tilsvarer 2,5 gram (g) salt.

Trenger vi salt?

Ja, salt er faktisk livsviktig, blant annet for regulering av væskebalansen. En voksen kropp har behov for ca. 1,5 g (0,6 g natrium) om dagen for at kroppen skal fungere optimalt. For barn fra 2 til 10 års alder bør saltinntaket begrenses til 3–4 g per dag. For barn fra 1 – 2 år bør saltinntaket være maks 2 g daglig. For barn 6 til 12 måneder bør det være ca 1,6 g daglig, og for de aller minste, altså rundt 6 måneders alder bør det være ca 1,2 g salt per dag. For å illustrere det: en teskje vanlig bordsalt tilsvarer ca 5-6 gram, og spedbarn
skal altså ikke ha i seg mer enn ca 1/3 av en teskje daglig.

Hvordan påvirker høyt saltinntak helsen?

Det er særlig natriumet i salt som kan være uheldig for helsen, og det har betydning for regulering av blodtrykket. Høyt saltinntak er assosiert med høyt blodtrykk som igjen kan øke risikoen for hjerte-kar sykdom. For spedbarn er ikke nyrene godt nok utviklet, og de har en begrenset evne til å skille ut overskudd av natrium. Dette er hovedgrunnen til at man skal være forsiktig med salt mat til de minste.

Voksne nordmenn spiser ca 10 g salt daglig, noe som tilsvarer én toppet teskje salt. For voksne er det ikke anbefalt å spise mer enn 5 g, altså ca en halv teskje. Høyt inntak av salt mat kan også gi smakspreferanser senere i livet som bidrar til et mindre sunt kosthold, fordi ferdigmat ofte har kraftigere saltsmak.

De fleste har hørt at høyt saltinntak ikke er positivt for helsen, og er bekymret når barnet har spist noe salt. Først kan vi berolige med at det ikke er slik at barn overhodet ikke skal ha salt

Ulike typer salt

Det finnes ulike typer salt i dagligvare og helsekost; vanlig bordsalt, mineralsalt, grovt og fint havsalt, krystallsalt (for eksempel himalayasalt), gourmetsalt (for eksempel maldonsalt) og urtesalt.

Vanlig bordsalt er raffinert og bearbeidet og inneholder stort sett kun natrium og klorid. Dette er også ofte tilsatt antiklumpemiddel som noen ønsker å unngå. På den andre siden fjerner raffineringsprossesen også uønskede stoffer som kanskje forbli i de uraffinerte typene. Noen bordsalt er bleket, og det fremstår derfor hvitere enn for eksempel havsalt som ikke er bleket, og naturlig
gråere i fargen.

I mineralsalt som for eksempel Seltin og Jozo har man byttet ca halvparten av natrium med kalium, men det er heller ikke uproblematisk å spiser store mengder av dette. Kalium virker motsatt av natrium, og er vanndrivende i større mengder.

Havsalt og himalayasalt har ca 1% lavere natriuminnhold enn vanlig bordsalt, og et litt høyere innhold av andre sporstoffer og mineraler. Dette kommer av at det er uraffinert og dermed mindre bearbeidet. Himalayasalt har for eksempel et naturlig innhold av jern, som gir den rosa fargen.

Når det gjelder gourmetsaltet er det primært produksjonsmetoden og formen som skiller disse spesialsaltene fra vanlig havsalt.

Urtesalt er en blanding av havsalt og tørkete, malte urter og grønnsaker. Krystallsalt og gourmetsalt er ofte relativt mye dyrere enn vanlig raffinert bordsalt.

Det kan være kjekt å vite at fordi saltkrystallene er ulike, vil vekten også være forskjellig. Vanlig bordsalt veier ca 6 g per teskje, grovt salt og havsalt veier 5 g, og flaksalt kun veier 3 g.

I matindustrien brukes andre typer salt med natrium til blant annet konservering, deriblant natriumsitrat (E331), natriumnitrat (E251), natriumbenzoat (E211) og natriumglutamat.

Hva er hovedkildene til salt?

Salt brukes hovedsakelig som et konserveringsmiddel og smaksstoff. Industriproduserte produkter bidrar gjennomsnittlig med 75% prosent av saltinntaket vårt, mens salt vi tilsetter selv i selve matlagingen eller ved bordet utgjør ca 5 – 10%.

Typiske matvare som inneholder mye salt

– Brød og brødvarer (en av våre hovedkilder fordi vi spiser mye brødmat)
– Ost
– Spekemat
– Kjøtt- og fiskepålegg
– Farseprodukter; pølser, karbonader, kjøttboller
– Salt snacks; nøtter, chips
– Hel og halvfabrikat middagsmat
– Kullsyreholdig vann har ulikt saltinnhold
– Krydder; buljongpulver og terninger, Aromat, tacokrydder, sitronpepper,
piffi og grillkrydder, grillsauaser, soyasaus, fiskesaus
Gjennom Saltpartnerskapet har matbransjen forpliktet seg til å bidra å redusere
på saltinntaket i Norge, og det skal reduseres med 20 prosent innen 2021 og 30
prosent innen 2025.

Hvordan redusere og ha kontroll på saltinntaket?

– Det første året bør man ikke salte maten til barn. De bør heller ikke tilbys
mat som inneholder mye salt.

– Det er lurt å begrense inntaket av ferdigmat og lage så mye som mulig av
maten selv. Da salter du eventuelt selv og man har et klarere inntrykk av
hvor mye salt man faktisk får i seg.

– Bak brød selv hvis du har mulighet, og reduser gjerne litt på inntaket av
brødmat. Server for eksempel egg, yoghurt med müsli, grøt, og tilsett
mer frukt, bær og grønnsaker til frokost, lunsj eller kvelds isteden.

– Bruk ferske råvarer av god kvalitet, spesielt de som er i sesong. Når
maten er i sesong smaker den mer. Frosne grønnsaker er gjerne fryst i
sesong, så dette er et godt alternativ.

– Reduser på kjøttpålegg, farseprodukter og bearbeidete kjøttvarer og velg
rene kjøttstykker.

– Unngå blandingskrydder, og bruk ferske eller tørkede urter i maten:
ferske bladurter, hvitløk, løk, chili, ingefær, lime og sitron. Sitronsaft kan
faktisk erstatte noe av saltet i en rett.

– Sjekk saltinnholdet i maten du kjøper, det skal alltid

Visste du at tacokrydder er en saltbombe? Lag ditt eget tacokrydder her.

Skrevet av Thea Falck, Master i ernæring, ernæringsekspert i Bare Bra Barnemat. Du finner Thea @naturligsunn på instagram her.

Kilder

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/kostrad-spis-mindre-salt/
https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/ernaring-mat-og-helse/salt/jalesalt-er-ikke-sunnere/
https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/
https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/kostrad-spis-mindre-salt/#slik-folger-du-kostradet
https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering/anbefalinger-for-tilforsel-av-energi-og-naeringsstoffer-til-spedbarn-611-maneder/saltnatrium-for-barn-under-

Om forfatteren Stine Pedersen Svarthe

Stine har en bachelorgrad i ernæring og elsker å finne enkle løsninger på hvordan man kan lage skikkelig digg hjemmelaget og næringsrik mat.

følg meg på:

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Bli trygg på å barnematen selv. Få Babymatguiden gratis i innboksen din!