Aprikosmos - uten svoveldioksid
Aprikosmos - sånn unngår du svoveldioksid i tørket aprikos

Aprikosmos – uten svoveldioksid

Aprikosmos er populær babymat, men visste du dette?

Svoveldioksid eller sulfitter (E220 – 228) tilsettes i tørket aprikos (og tørket mango), som matsminke. Det er et konserveringsmiddel som blant annet gjør at den tørkede frukten ser fresh og innbydende ut. Den forlenger holdbarheten, hindrer bakterievekst og gjør at aprikosen holder seg gul og fin istedenfor mørkebrun og kanskje litt mindre attraktiv. ⁣Når den tørkes vil den nemlig miste den friske, gule fargen sin, og det er helt naturlig.

Men, sulfitter kan i sjeldne tilfeller utløse allergiliknende symptomer hos personer med underliggende astma eller allergisk rhinit.

Og..⁣

Det Europeiske matrygghetsorganet (EFSA) anbefaler en re-evaluering av hva vi som forbrukere kan innta som trygg daglig mengde.⁣

I 2016 og til dags dato er øvre trygge grense ansett som 0,7 mg per kg kroppsvekt. De sju stoffene, svoveldioksid (E220), (E221), (E222), (E223), (E224), (E226), (E227) og (E228), er vurdert sammen fordi de opptrer likt ved inntak gjennom mat og drikke.⁣

Svoveldioksid ikke er tillatt å bruke i barnematprodukter, men barn spiser ikke bare mat som er definert som «barnemat» – de spiser andre matvarer også.

Kombinasjonseffekten eller coctaileffekten som den også kalles, er ikke testet (dvs hvordan svoveldioksid virker sammen med andre tilsetningsstoffer)⁣.

Effekt på tarmflora er ikke testet. Enkelte tilsetningsstoffer vet vi påvirker tarmfloraen men i hvilken grad er vi ikke sikre på. ⁣Du kan lese mer om det her og her.

Det er bedre å bruke føre-var-prinsippet, spesielt når det kommer til de minste. Den viktige tarmfloraen etableres de første 2 – 3 leveårene. Det er viktig å ta være på de gode bakteriene i tarmen og gi de gode vekstvilkår. ⁣

Dette er en god grunn til å velge økologisk mat. Da eksponeres man for så mye som 280 færre tilsetningsstoffer!

Som Helios skriver bak på pakken med økologiske aprikoser; «våre aprikoser består av 100% frukt. Fordi økologiske aprikoser ikke er tilsatt svovel har de sin naturlige, brune farge» ⁣

Disse får du tak i hos Meny men de kan også kjøpes i helsekost.

Oppskrift

Fra 4 måneder

Gir 1 – 2 brett med aprikosmos i isterninger

Allergener: eventuelt svovoldioksid/sulfitter hvis du velger ikke-økologiske

Ingredienser

200 gram økologiske aprikoser
en skvett vann

Aprikosmos - sånn unngår du svoveldioksid i tørket aprikos

Slik gjør du

Bløtlegg aprikosene i vann over natten hvis du ikke bruker økologiske. Er de økologiske harde og tørre kan du også legge de litt i bløt før du moser de. Kjør aprikoser og litt vann i en foodprosessor eller bruk en stavmikser til mosen er fin og glatt. Server i grøten, bland med pære eller grønnsaker.

PS: mange lurer på om man må koke aprikosene. Du trenger ikke det – det er mer skånsomt å bløtlegge de for å gjøre de mykere. Det er eventuelt derfor du anbefales å koke de, men med bløtlegging bevarer du flere av næringsstoffene.

Oppbevaringstips

Frys ned i isbitformer. Tilsett en terning aprikosmos i varm hirsegrøt.

 

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg Bare Bra Barnemat daglig på Instagram her.

 

Kilder

https://okologisknorge.no/fakta/hvorfor-oekologisk-mat/hvorfor-oekologisk/

Om forfatteren Bare Bra Barnemat

Ernæringsekspertene i Bare Bra Barnemat hjelper deg med å bli trygg på å lage barnematen selv. Her finner du artikler, oppskrifter og faglige oppdateringer. Vil du ha mer? Du finner oss i Barnematfabrikken, Norges største online barnematportal for deg som vil lage barnematen selv.

Legg igjen en kommentar:

7 kommentarer
Ida sier 10. juni 2021

Hei:)
Mini her er veldig begeistret for aprikosmos, og vi bruker den daglig i grøten. Mitt spørsmål er som følger; det er jo ganske store mengder med naturlig sukker i aprikosen – vil det være skadelig å servere en terning aprikos hver dag? Han er bare 7mnd gammel. Prøvd å lese litt rundt det, men har ikke klart å finne noen gode kilder☀️
På forhånd – takk for svar, og takk for at du gjør mammarollen enklere gjennom å dele gode oppskrifter og viktig informasjon🌸❤

Svare
    Thea - Bare Bra Barnemat sier 8. januar 2022

    Hei Ida! Det er naturlig sukker i det, men det er ikke så stort problem, men det kan være greit å veksle litt, men mer med tanke på ulike smaker og at tørket frukt inneholder en del muggsoppgifter. Tilsett gjerne litt frisk frukt og bær og bruk flere ulike kilder til jern som eggeplomme og sesamfrø 🙂 Hilsen Thea BBB

    Svare
Eirin sier 3. september 2021

Hei! 🙂 Jeg har lurt veldig på dette med svoveldioksid: er det noe bedre med muggsopp i økologiske aprikoser? Man dreper kanskje muggsoppen når man koker aprikosene? Betyr det at man uansett ikke burde spise tørkede aprikoser som ikke er kokt?

Svare
    Thea - Bare Bra Barnemat sier 8. januar 2022

    Hei! Takk for spørsmålet ditt! De aller fleste tørkede frukter inneholder muggsopp ja – så man skal begrense mengden man spiser. Når det gjelder rosiner, som har en særskilt anbefaling ang mengde pga muggsoppgifter skilles det ikke mellom økologiske og ikke-økologiske, men de er heller ikke tilsatt svoveldioksid. Jeg tror ikke muggsoppgifter alltid brytes ned ved koking. Vi har heller ingen generell anbefaling om at man bør koke de på grunn av dette, det er mer for å gjøre de mykere før man eventuelt moser de. Hilsen Thea BBB

    Svare
Malene sier 25. november 2021

Hei! Jeg skal lage aprikosmos for første gang til baby på fire mnd. Så lurer jeg på om aprikosene skal kokes etter de har lagt i vann? Det står det ikke noe om i din oppskrift, men ser det andre plasser på nett, så ble usikker. Koker næringsstoffene ut av aprikosene kanskje?

Svare
    Thea - Bare Bra Barnemat sier 8. januar 2022

    Hei Malene.

    Svare
    Thea - Bare Bra Barnemat sier 8. januar 2022

    Hei! Det viktigste er å bløtlegge ikke-økologiske aprikoser for å fjerne svoveldioksid. Deretter skyller du de. Man må ikke koke hverken ikke-økologiske eller økologiske aprikoser, men for å lage mos er det _enklere_ å mose de hvis de er bløtlagt eller kokt. Hvis ikke er de veldig seige og det blir tungt for kjøkkenmaskinen og lage mos av de. Jeg pleier å kun bløtlegge og ikke koke, for da bevarer man mer av næringsstoffene ja. Hilsen Thea BBB

    Svare
Legg til ditt svar

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.