Slik lager du hjemmelaget grøt til babyen din!

Slik lager du hjemmelaget grøt til babyen din!

Her skal du få en innføring i hvordan du enkelt lager hjemmelaget grøt til babyen din. Du kan helt fint dekke behovene for ulike næringstoffer med hjemmelaget mat og vi gjør deg trygg på hvordan!

Hvis babyen din er et sted mellom 4 – 6 måneder er dere klare for å starte med de første smaksprøvene på fast føde. Husk at de aller første smakene kun skal være nettopp små smaksprøver, det er ikke snakk om måltider enda. Hele det første leveåret skal morsmelk eller eventuelt morsmelkerstatning utgjøre en stor del av barnets føde. Her kan du sjekke om babyen din er klar for fast føde.

Burde jeg starte med grøt?

Du kan gjerne starte med grøt som den første babymaten. Her i Norge er det mye kultur og tradisjon i å gi babyen grøt som den første smaken av fast føde. Du kan også gi andre matvarer: grønnsaker, frukt, bær, belgvekster, egg, fisk og kjøtt – alt dette kan de få smaksprøver av så lenge du tilpasser konsistensen. Her finner du en full oversikt over hvilke matvarer babyen kan spise.

Det som er lurt, er å velge jernrike matvarer fordi babyen din trenger tilførsel av jern når de blir 6 måneder. Da dekker ikke lenger morsmelken barnets behov for jern og babyen jernlager begynner å bli tomme. Korn er en god vegetabilske jernkilde, og vi skal vise deg hvordan du kan få mest mulig jern ut av kornet.

Hvilke kornslag bør jeg velge?

Havre og hirse er jernrike kornslag som inneholder ca 4 – 5 mg jern per 100 gram.

Hvis babyen din er under 6 måneder kan du starte med grøt av havremel eller hirsemel, slik at den blir helt fin og jevn i konsistensen. Hvis babyen din er 6 måneder når du starter med fast føde kan du gjerne bruke havregryn og hirseflak som har litt mer konsistens. Det er enkelt å lage mel av flak og gryn selv, ved å kjøre de raskt i en kjøkkenmaskin.

Etterhvert er det supert å variere mellom ulike kornslag og bruke bygg, rug, spelt, amaranth eller quinoa å lage grøt av. Disse vil gi både variasjon i smak, konsistens og næringsinnhold.

Er det noen kornslag jeg ikke skal bruke?

Unngå å bruke siktet hvetemel, fint rismel, semulegryn, maismel og polenta fordi disse gir lite jern og lite av andre næringsstoffer.

Må råvarene være økologiske?

Vi anbefaler deg å velge økologiske råvarer for å være føre-var og begrense barna for sprøytemiddelrester. De er i en sin livs viktigste vekstfase og er sårbare fordi kroppene deres er så små. Barnematprodukter, altså de produktene som du finner i barnemathyllen i butikken, er underlagt strenge regler der det ikke er tillatt med sprøytemiddelrester i produktene og det aller meste er derfor basert på økologiske råvarer. Derfor bør vi også velge økologisk når vi kjøper andre matvarer som ikke går under “barnemat” fra butikken.

Hvordan tilbereder jeg grøten?

Bløtlegging

Helsedirektoratet anbefaler at man bløtlegger korn til grøt i minimum 1 time. Å bløtlegge vil si å legge mel eller gryn i litt vann før du koker det. Du trenger ikke å helle av bløtleggingsvannet før du koker det. Dette gjør man for å gjøre jernet mer tilgjengelig for absorpsjon. Men, kornslag som havre og hirse er varmebehandlet i produksjonsprosessen og bløtleggning alene vil sannsynligvis ikke hjelpe så mye på jernopptaket. Du kan lese utfyllende om dette her, men det du bør gjøre er kort fortalt å tilsette en liten skje med et annet mel som ikke er varmebehandlet, slik som spelt eller rug som du kanskje allerede har hjemme når du bløtlegger.

Bruk vann når du koker grøt

Deretter koker du opp grøten med vann. Før barnet er 12 måneder skal du ikke koke grøt på kumelk eller plantedrikk fordi melk tar opp plassen til annen jernrik mat.

Tilsett en kjent smak

Siden alt er nytt for babyen din: måten maten blir servert på, temperaturen, konsistensen og smaken er det lurt å tilsette noe som babyen kjenner godt; morsmelk eller morsmelkerstatning. Dette gir babyen en kjent smak. Morsmelk vil i tillegg inneholde nyttige enzymer som kan gjøre selve grøten lettere å fordøye. Tilsett denne rett før servering – det skal ikke kokes.

Tilsett en fettkilde

Siden babyene har små mager er det avgjørende at maten de spiser er næringstett. Derfor er det lurt å tilsette en fettkilde som bidrar med mye energi på liten plass. Du kan for eksempel bruke (usaltet) smør, olivenolje eller kokosolje. Litt fett vil også gjøre at grøten blir lette å fordøye og det gir god smak. Tilsett denne rett før servering.

Tilsett en vitamin C kilde

Vitamin C øker opptaket av jern fra vegetabilske kilder, så det er lurt å bruke en matvare som er en god kilde til det i grøt. I tillegg bidrar det med fiber, antioksidanter og setter ulike smak på grøten. Solbær og kiwi er eksempler på matvarer med høyt innhold av vitamin C. Denne kan du tilsette rett etter at grøten er ferdig kokt, mens den kjøler seg ned. Den kan også bidra til å kjøle ned grøten til serveringstemperatur.

Hvor mye skal jeg lage?

Lag gjerne små porsjoner med 1/2 dl mel/gryn siden babyen din ikke spiser mye i starten. Grøt du har laget opp, og som babyen ikke har spist av holder seg 2 dager i kjøleskapet. Hvis det er rester igjen av det babyen har spist av, skal du kaste det for å unngå uønsket bakterievekst.

Trenger jeg å tilsette alt dette på en gang?

Neida, du må ikke det. Start gjerne med en helt enkel grøt kokt på vann og tilsett morsmelk/erstatning. Hvis babyen din blir treg i magen er det lurt å bruke en fettkilde. Hvis man skal tilsette veldig mange ulike ingredienser blir det nødvendigvis også en større porsjon, og babyene spiser jo lite i starten.

Må jeg servere alle ingrediensene hver for seg før baby får smake dette sammen?

Det er kun de vanligste allergenene som det er lurt å servere alene de første gangene, men gluten som finnes i noen kornsorter og melk fra smør er eksempler på det. Du finner oversikt over alle allergenene, og hvordan du introduserer de i dette innlegget.

 

Husk å kjøle ned grøten til passende temperatur før du gir til babyen din.

 

Her finner du flere gode grøtoppskrifter å starte med: 

Jernrik hirsegrøt

Grøt av bokhvetemel

Havregrøt med valnøttmel

 

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg Bare Bra Barnemat daglig på Instagram her.

 

Kilder

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode/

About the Author Thea i Bare Bra Barnemat

Ernæringsrådgiver i team Bare Bra Barnemat og fagansvarlig i medlemsportalen vår Barnematfabrikken. Mamma til to gutter på 2 og 6 år.

Leave a Comment:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.