Se hvordan du kan lage supersunne smoothieblandinger selv
smoothie

Se hvordan du kan lage supersunne smoothieblandinger selv

Lær å lage supersunne smoothieblandinger selv

Smoothie er en veldig enkel måte å få i barna mer grønnsaker. Fordelen med å lage smoothiene selv er at du kan velge gode råvarer. Grønnsaker, frukt og gode fettkilder er vittig for å få en godt sammensatt smoothie. Smoothieposene og andre smoothier du finner i butikkene inneholder ofte mye frukt og er ganske søte. Lager du smoothien selv har du full kontroll over hvilke råvarer barnet ditt får i seg.

smoothie

Denne smoothien passe for barn over ett år (pga spinat). Lager du smoothien uten spinat kan du fint gi den til mindre barn.

Til fire hjemmelagde smoothieblandinger trenger du 

  • 2 avokado
  • 2 bananer
  • 4 never spinat
  • 1 ananas
  • 2 sitroner

smoothie

Juice til hele familien

Vil du få i barna mer grønnsaker?

Få en GRATIS smakebit på juiceboken!

Vi vet hvor vanskelig det kan være å få i barna nok grønnsaker. Her får du en sniktitt på hvordan du enkelt kan få i barna mer grønnsaker. 

Fremgangsmåte: 

Finn frem fire poser eller bokser.

Ananas:

Kutt av topp og bunn på ananasen og skjær vekk skallet. Del ananasen i fire og skjær vekk stilken. Del ananasbitene i mindre biter og ta 1/4 ananas i hver pose.

Avokado: 

Del avokadoene i to på langs. Fjern steinen. Bruk gjerne en kniv og kakk med i steinen og dra steinen ut med kniven. Pass på fingrene. Lag ruter i avokadoen med en kniv og bruk en teskje til å grave ut fruktkjøttet. 1/2 avokado per pose.

Spinat:

Bruk ferdig vasket babyleaf-spinat. Ta en eller to neve spinat per pose. Dette er litt smak og behag, men spinaten er rik på jern, kalsium, c-vitamin og mange andre gode mikronæringsstoffer.

Obs! Spinat bør ikke gis til barn under ett år.

Banan:

Bruk gjerne brune bananer som er på hell. Skrell bananene og kutt de i passelige biter.

Sitron: 

Del sitronene i to og skjær vekk skallet. Ha 1/2 sitron i hver pose. Husk å fjerne steinene.

Frys ned i poser eller bokser.

smoothie

Skriv gjerne hva posene inneholder og datoene for nedfrysing. Posene er holdbare i fryser i ca 3 måneder.

Lage smoothie: 

Ta opp en pose og la den tine litt.

Ha innholdet i en blender og tilsette 3 dl vann og 2 ts linfrøolje, kokosolje eller mct olje.

smoothie

Ønsker du tips til flere smoothier finner du flere her:

Grønn monstersmoothie

Daidalos’ slimsmoothie

Lyserosa supersmoothie

About the Author Veronika Bjørnstad

Veronika elsker gode råvarer og mat laget med kjærlighet. Hun ønsker at alle barn skal få den beste starten på livet med bra mat. Det viktig at å ha respekt for naturen og dyrene vi spiser. Derfor streber hun etter at vi skal bruke hele dyret og spise mest mulig sprøytefri mat!

follow me on: