Grøt som babyen din kan spise selv - Bare Bra Barnemat

Grøt som babyen din kan spise selv

Stadig flere ønsker å la babyen sin prøve å spise mer selv, såkalt baby-led weaning (BLW) eller plukkemat fra start som vi kaller det. Dette kan de tidligst gjøre fra 6 måneder. Siden mange gir grøt som første babymaten får vi stadig spørsmål om det er mulig at babyen også spiser grøt selv. Og ja, det er mulig! Her kommer en superenkel oppskrift på en kladdete grøt som du kan la babyen din spise helt selv.

Her kan du sjekke om babyen din er klar for å starte med fast føde.

Når du gir plukkemat er det viktig å tilby morsmelk/morsmelkerstatning før og etter måltidet så du vet at babyen din er mett og får i seg nok næring.

Oppskrift

Passer fra 6 måneder

Gir ca 1 – 4 porsjoner, avhengig av hvor gammel babyen din er og hvor sulten den er

Allergener: ingen

Ingredienser

1 dl havregryn

1 ts speltmel

2 dl vann

Slik gjør du

Bløtlegg havregryn og speltmel i vann i minimum 1 time, men gjerne over natten. Hvis du lar den stå så lenge må du gjerne fylle på med litt vann (0,5 – 1 dl) før du skal koke den opp så det faktisk er mulig å koke den.

Kok grøten opp på medium varme og la den rett og slett koke lenger enn du vanligvis gjør, så den blir tørrere. Deretter trekker du kjelen til siden og lar grøten stå å kjøle seg ned, da blir den enda fastere i konsistensen. Du kan gjerne ta grøten ut av kjeler og over på en annen tallerken med en gang, så ikke havregrynet blir som lim i kjelen og du må spikke løs matrestene etterpå 😉

Når grøten har kjølt seg ned kan du servere den i klumper til babyen din.

Beriking av grøten

Det er lurt å tilsette litt bær eller frukt som bidrar med vitamin C, samt nøtter eller andre fettkilder for å berike grøten og gi den flere smaker. Når du lager grøt på denne måten må du gjøre den mens grøten fortsatt er varm og mykere i kjelen – da blander det seg enklere og bedre.

Tilby morsmelk/erstatning før og etter måltidet.

I denne posten finner du mange tips til hvordan du beriker grøten til babyen din.

 

Våre oppskrifter er laget for friske babyer og er ment som inspirasjon til hva du kan starte med når du skal i gang med fast føde. Vi jobber ut i fra Helsedirektoratets råd til barn. Husk at babyen din trenger næringstett mat og bør tilbys en variasjon av flere næringsrike råvarer. Hvis barnet ditt har spesielle behov, utfordringer, ikke vokser tilfredsstillende eller får en allergisk reaksjon, ta kontakt med lege/helsestasjon.

 

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg Bare Bra Barnemat daglig på Instagram her.

Om forfatteren Thea i Bare Bra Barnemat

Ernæringsrådgiver i Bare Bra Barnemat med mastergrad i human ernæring, og fagansvarlig i medlemsportalen vår Barnematfabrikken. Mamma til to gutter og opptatt av å hjelpe deg med å lage mat med næringsrike råvarer!

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.