Tarmhelse - her får du vite hvilke tilsetningsstoffer du bør unngå

Tarmhelse – her får du vite hvilke tilsetningsstoffer du bør unngå

Vi satt kaffen i halsen på høstseminaret om tarmhelse i regi av Norsk Selskap for Ernæring.

Hvordan kunne det stemme at tilsetningsstoffer i helt vanlige matvarer kunne være skadelig for tarmhelsen?

Hvorfor var det i det hele tatt lov å selge disse matvarene?

“Hadde det vært så farlig hadde det ikke vært lov”?

Vi fikk vite at når sikkerheten av tilsetningsstoffer vurderes, tas det normalt sett ikke hensyn til effekt på tarmflora. Realiteten er at det er lov å bruke tilsetningsstoffer som har vist inflammasjon (betennelse) i tarmen hos dyr og hos mennesker som vist i tabellen. 

Tarmhelse - tilsetningsstoffer du bør unngå

Barn spiser disse tilsetningsstoffene

For barnemat er reglene for tilsetningsstoffer strenge, men problemet er at barn spiser veldig mange produkter som ikke går under kategorien barnemat. Brød, lettprodukter, pølsebrød og leverpostei er vanlige produkter barn spiser som inneholder flere av tilsetningsstoffene i listen.

Barn er en sårbar gruppe sammenlignet med voksne – spesielt med tanke på at den viktige tarmfloraen etableres innen barnet er 2-3 år. Hvis vi skal følge føre-var prinsippet bør vi som foreldre si ifra til matprodusentene om at det ikke er greit å bruke tilsetningsstoffer som har vist inflammasjon i tarmen på dyr/mennesker i maten til barna våre.

Barn spiser disse tilsetningsstoffene

Noen tilsetningsstoffer er bra

Tilsetningsstoffer kan være med på å gjøre maten trygg, holdbar og rimelig. Selv om du ser et ukjent navn eller e-nummer på beskrivelsen er det ikke nødvendigvis negativt. For eksempel er E300 (askorbinsyre) det samme som kunstig C-vitamin. Vi må skille mellom ufarlige E-stoffer og de E-stoffene som har dokumentert negativ effekt på dyr og mennesker.

Den enkle og trygge løsningen 

Den enkle og trygge løsningen er å lage mest mulig hjemmelaget mat. Da vet du hva som er i maten. Du kan også bruke økologiske ferdigprodukter – der er regelverket for tilsetningsstoffer strengere. Men er du som oss, lager du ikke 100% hjemmelaget mat hele tiden. Vi foreldre har behov for raske og gode løsninger fra butikken i tillegg. 

Hvis du tar vare på tarmen, tar tarmen vare på deg.

En god tarmflora gir barnet ditt beskyttelse mot virus og andre stoffer som ikke skal inn i kroppen. Tarmfloraen påvirker appetitt, hormonproduksjon og søvn.  Noen gode bakterier er til og med så fantastiske at de kan med binde til seg miljøgifter og føre de ut av kroppen. 

Husk at det er aldri for sent å starte å ta vare på tarmfloraen – det er faktisk mulig å måle en endring i tarmflora allerede 24 timer etter inntak av mat. 

Fiberrike grønnsaker er supermat for de gode bakteriene i tarmen. Her finner du oppskriften på tarmstyrkende gulrotsuppe med gurkemeie

Ser du søtsaker som kan styrke tarmfloraen kan du lage noen skikkelig gode og helt rå brownies 

Vil du ha bedre mat i butikken?

En mail er alt som skal til. Vil du ha bedre mat i butikken? Du kan for eksempel begynne mailen sånn som dette: 

Hei! Jeg ser at (produktet) inneholder et tilsetningsstoff som har vist inflammasjon i tarmen hos dyr. Det finnes bedre alternativer til tilsetningsstoffer – f.eks Lecithin som har vist gunstig effekt på gjenopprettelse av tarmbarriere og ulcerøs kolitt hos mennesker (Stremmel & Gauss. Dig Dis Basel Switz. 2013). 

Om du ønsker å slå et slag for bedre matprodukter til barna våre kan du kopiere denne informasjonen og lime inn i en mail. Bruk gjerne også listen med dokumentasjon på hvilke tilsetningsstoffer som har vist inflammasjon i tarmen hos dyr/mennesker. Ved å bruke forbrukermakten kan vi få bedre matvarer i butikken, bedre mat på bordet og bedre mat i kroppene til barna våre – akkurat sånn som vi gjorde med narasin i kylling og palmeolje!

Husk å følge Bare Bra Barnemat på Facebook her.

Følg oss daglig på instagram her.

 
Klem fra Maja og Stine

Visste du dette?👻 Få vite hvilke tilsetningsstoffer du bør unngå og hvorfor👶🏻🧐

Gepostet von Bare Bra Barnemat am Dienstag, 29. Oktober 2019

Om forfatteren Maja Skogstad

Maja har en master i samfunnsernæring og har erfaring fra å jobbe med kommunikasjon, regelverk og utvikling av oppskrifter innen barnematbransjen. Maja forenkler komplisert ernæringskunnskap sånn at du kan ta gode matvalg for deg og din familie.

Legg igjen en kommentar:

Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?
Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler

Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å bestille time og lese våre artikler. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler. Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å sende artikler og tips direkte til deg ved spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.